משחקים חינוכיים- יש חיה כזו?

השילוב הזה בין משחק לבין חינוך נראה לי תמיד מאולץ ולא הגיוני... יש פנאי למשחקים וזמן ללימודים לא? ברבות השנים התבהר לי שמשחק יכול בהחלט להוות אמצעי מעולה לרכישת ידע או מיומנויות שונות.
בסמסטר זה אנו עוסקים בשילוב המשחקים בחינוך בקורס של פרופסור מיקי רונן. בשיעור הראשון נגענו בתיאוריית הזרימה המפורסמת של  Mihaly Csikszentmihalyi, שפותחה בסוף שנות ה-80 של המאה שעברה. הוא מתאר את מצב הזרימה כתחושה של ריכוז והתמקדות בעשייה מסוימת שמסבה הנאה מרובה לאדם החש אותה.

מרכיבי תחושת הזרימה (מתוך: האתר של עמיטל כהן):

·      המשימה מאתגרת ודורשת מיומנות
·      המשימה דורשת ריכוז
·      ישנם יעדים ברורים
·      ישנו משוב מיידי לפעולה
·      ישנה מעורבות עמוקה ללא מאמץ
·      קיימת תחושת שליטה
·      תחושת העצמי שלנו נעלמת, תחושה ממש של העדר רגש כי כול כולנו עסוקים במשימה
·      תחושה שהזמן עוצר מלכת


כאשר הפעולה נעשית מתוך עניין, מעורבות ומוטיבציה פנימית הלומד מתפקד בצורה המיטבית שלו. יתרה מזאת- לומד שחווה את חוויית הזרימה ירצה לחזור על חוויה זו ולאתגר את עצמו שוב ושוב. באופן זה הוא מרחיב יכולותיו הקוגניטיביות. לכן, כדאי לשלב חוויות לימודיות שמעניקות ללומד תחושת זרימה. ניתן לשות זה באמצעות שיטות הוראה מגוונות, שימוש בעזרי הוראה מאתגרים, עיסוק בנושאים שונים מכיוונים חדשים וכמובן באמצעות משחקים. כאן תוכלו למצוא דוגמא לתבניות משחקים, שמצאתי כשימושיות לשילוב בהוראה.
בסרטון הבא מתאר ההוגה כיצד הגיע לתיאוריה שלו, ומסביר את מצב הזרימה:

תגובות

  1. היי שיר !

    פוסט מעולה !

    זו בדיוק התחושה שאני מנסה להגיע אליה בפרויקט

    "משחק - ידע - חוויה".

    השבמחק
  2. תודה רבה אודי. נעים להכיר (:

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding