מה מחדשת הפדגוגיה החדשנית?


במושג "פדגוגיה חדשנית" נתקלתי לראשונה בסמסטר הראשון ללימודי התואר השני שלי. הראשונה שחשפה בפניי את המושג היא ד"ר שרה שדה, שדיברה מתוך תשוקה ובשליחות עצומה על המושג. כאן אני חייבת לספר שאת התואר הראשון שלי בחינוך מיוחד וסוציולוגיה-אנתרופולוגיה סיימתי לפני כשנתיים, טווח זמן קצר מבחינת חידושים אקדמיים לכל הדעות, ובמהלך כל התואר לא נתקלתי ולו פעם אחת במושג קונסטרוקטיביזם או פדגוגיה חדשנית.

אז מהי אותה חדשנות? קיימות בספרות הגדרות שונות למושג הזה, אך בחרתי להציג את ההגדרה שאליה אני מתחברת במיוחד: "חדשנות" מוגדרת כפרקטיקות פדגוגיות אשר מקדמות תהליכי למידה פעילים ועצמאיים, מספקות לסטודנטים כישוריות ומיומנות בארגון מידע, מעודדות למידה שיתופית ומבוססת פרויקטים, מתייחסות לסוגיות הקשורות לשיוויון, ומגדירות מחדש את תצורת הזמן והמקום של הלמידה המסורתית (נחמיאס, 2004).

גבי סלומון במאמר: "מיחשוב החינוך: השאלות שעל הפרק" כתב על קונסטרוקטיביזם כשיטת ההוראה המרכזית בפדגוגיה החדשנית: "המושג קונסטרוקטיביזם בא כאנטי-תזה להוראה פרונטאלית המבוססת על התפיסה של הוראה כיציקת-דעת לפתחים הסתומים-למחצה של תלמיד פסיבי. קונסטרוקטיביזם הוא אפוא רעיון הלמידה הפעילה שטיבה מותנה בכלים השיכלים ובמטען הידע השיכלי העומדים לרשות התלמיד ושאותם הוא בוחר להפעיל ברגע נתון".

אם נעבור לרמה פרקטית יותר- החל משנת 2006 נערך משרד החינוך ליישום מדיניות חינוכית, שבמרכזה מעבר מלמידה המדגישה שינון מידע ללמידה המדגישה הבנה מעמיקה בנוסף לשינון מידע. עיסוק באותם התכנים הלימודיים הנלמדים ממילא, אבל בשיטות הוראה המדגישות הבניית ידע וחשיבה על הידע ולא העברת מידע. המדיניות הזאת מתוכננת להתרחש בשלושה רבדים מרכזיים: 
  1. בתחום של תכניות לימודים, חומרי למידה, דגמי הוראה וסטנדרטים
  2. בתחום של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה
  3. בתחום ההערכה
קיימים אינספור מודלים ותיאוריות באשר לדרך שבה החינוך החדש צריך להיעשות, אך בכל התיאוריות ניתן לראות שהטכנולוגיה היא זו שעשויה לשפר ולשלב בצורה הטובה ביותר את הפדגוגיה החדשנית במערכת החינוך. אני רוצה להציג בפניכם סירטון מדהים, שמעלה שאלות ותהיות באשר לפדגוגיה החדשנית ויישומה בכיתות (לצפייה בסירטון לחצו על התמונה):




תגובות

  1. שלום שיר אני שחר נעים אני לומד תואר שני בניהול מערכות חינוך במרכז ללימודים אקדמאים ובמסגרת קורס תקשוב עם מר מתי אלפר התבקשנו לחוות דעה על הבלוג. אני רוצה להגיד לך שזו הפעם ראשונה שלי שנכנסתי לבלוג הבלוג שלך מכיל נושאים מאוד אקטואלים ומענינים בתחום התקשוב ובנוסף לכך אהבתי את הקישורים לישומיים טכנולוגים שניתן לישם בהוראה שצירפת בבלוג אין ספק כי הבלוג שלך תרם לי המון כדי ללמד בפדגוגיה החדשה שחשובה מאוד היום במערכת החינוך תודה רבה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding