ננו למידה - נקודות קוונטיות של למידה

אתם יודעים איך נראה כבל VGA? USB? יציאה של HDMI? כרטיס SD? גם אם כן וגם אם לא אני ממליצה לכם להכנס לקישור הזה ולהתנסות ביחידת ננו-למידה שפותחה על ידי Smartbuilder הנפלאים. מבטיחה שבתוך מספר דקות, בין אם אתם עומדים בתור בסופר או מחכים לילד בחוג, תדעו לזהות את החיבורים והכבלים השונים במחשב הנייד שלכם וגם להתנסות בפועל.

ננו-למידה היא אחד הטרנדים הבולטים בשנים האחרונות בעולם הלמידה. מדובר ביחידות קטנות של תוכן משולב פעילויות קצרות וממוקדות. ננו למידה מתייחסת ללמידה במנות קטנות או "Bite-sized chunks" מכיוון שהיא מבוססת על "ביסים קטנים" של תוכן ופעילויות בניגוד למנה דשנה (Hug, 200). אגב אתם בטח תוהים מה בין ננו למידה למיקרו למידה, אז בגדול מדובר באותו הרעיון בדיוק רק שננו מתייחס לאטומים קטנים יותר של המיקרו. כלומר מדובר על חתיכות קטנות יותר של למידה.
את "המנה הקטנה" הלומדים יכולים לצרוך בבת אחת וליישם את הידע באופן מיידי. ננו למידה מתחברת גם לנוירופדגוגיה ולאופני הלמידה של המוח האנושי- היא מתחשבת בטווח הקשב המוגבל שלנו לעתים ובעומס הקוגניטיבי בו הלומדים נמצאים רוב הזמן. 
 
שלושה מאפיינים מרכזיים של ננו למידה:
 
  1. ממוקדת וקצרה- כל יחידת ננו למידה מציגה רעיון/מושג/שינוי התנהגות אחד בלבד. היחידות הן קצרות, מהירות ומותאמות ללמידה במכשירים ניידים. חשוב להבין שאין אורך נכון לננו למידה- יחידה יכולה להיות בת מספר דקות או מספר שעות. כלל האצבע הוא שהיחידות צריכות להיות קצרות במידת האפשר ומקיפות במידת הצורך. התוכן עצמו מזוקק מאוד ומתמקד בעיקר, ומכיוון שהתוכן קצר וממוקד הוא גם מעורר ורלוונטי. 
  2. יישומית- הלומדים יוצרים אינטראקציה עם התוכן שמונגש ביחידה, ומוודאים שהם מצליחים ליישם באופן עצמאי את הידע החדש ו/או המיומנות שרכשו . מומלץ להציע ללומדים מסר פעילויות קטנות או פעילות מקיפה אחת שתאפשר להם ליישם את הרעיון המרכזי של היחידה. כשלומדים יחידות קטנות ומרוכזות ניתן לאחזר בקלות את התכנים בעת הצורך, ולכן ננו קורס יעיל גם בשגרת העבודה היומיומית. כלומר יחידת הלמידה יכולה לשמש גם לצרכי למידה וגם לצרכי תמיכת ביצועים בזמן אמת. זה גם מתחבר למודל הלמידה הוותיק 70:20:10 שמדבר על כך ש-70% מהלמידה שלנו מתרחשת תוך כדי התנסות בפתרון בעיות שהתעוררו במהלך ביצוע משימות שיגרתיות והתמודדות עם אתגרים בתפקיד. 
  3. היחידה היא חלק משלם- יחידות ננו הן יחידות למידה שעומדות בפני עצמן ואינן חתיכות קטנות של דבר גדול יותר (כמו למשל יחידות בקורס ארוך טווח שמבוססות זו על זו). יחד עם זאת, יחידות הלמידה צריכות להיגזר מאסטרטגיית למידה רחבה, ולכן נדרשת חשיבה מערכתית על נושאי הננו קורסים המפותחים ובתוכם יחידות הננו למידה. 
 

המחקר סביב ננו למידה הולך ומתפתח בשנים האחרונות על ידי בחינת ההשפעות של תצורת הלמידה הזו על קהלי יעד שונים. בהשכלה הגבוהה אנחנו רואים מספר דוגמאות מעניינות ממקרי בוחן. ממצאים מרכזיים מצביעים על כך שננו למידה משפרת את רכישת הידע, מעורבות הלומדים גבוהה יותר לעומת המעורבות קורסים אחרים והלמידה במשך דקות ספורות בכל פעם תואמת את יכולות זיכרון העבודה והלמידה המרווחת (Spaced Learning) המומלצת על ידי חוקרי מוח ונוירו-פדגוגיה. נתון נוסף מדבר על כך שהלמידה במנות קטנות וממוקדות מניעה יישום מיידי בשגרת העבודה, שמשפיע באופן ישיר על התוצאות המצופות. יש כאן שילוב מעניין של התאמת היחידות באופן מדוייק לצרכי הלומדים, שילוב הלמידה בשגרת העבודה היומיומית של הלומדים והתבססות על תובנות ממדעי המוח. והדבר החשוב ביותר בעיניי הוא שהנוו למידה תומאת את האופן שבו כולנו לומדים בעידן הזה. הרשת היא שלימדה אותנו לצרוך מידע וללמוד באופן ממוקד ומהיר. חיפוש קצר במנוע החיפוש של גוגל או של יוטיוב יוביל אותנו תוך רגעים ספורים למגוון תשובות עבור השאלה ששאלנו. פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק ואחרות מספקות לנו פרצי מידע קצרים - כותרות, ציוצים, פוסטים, תמונות, קטעי וידאו שאמנם רבים מהם מיועדים לצרכי בידור אך חלקם הגדול בהחלט יכול לשמש אותנו ללמידה ופיתוח מקצועי. העולם הרשתי מאפשר לנו ללמוד הכל באופן שמתאים עבורנו ובמהירות הנדרשת, ולכן נראה שהמגמה לתהליכי למידה זריזים יותר רק תלך ותתפוס תאוצה.
 
בהקשר זה חשוב גם להתייחס לביקורות שנשמעות על ננו למידה, כגון הסכנה להשטחת הלמידה, ואני יכולה להבין את החשש מהשינוי הגדול מהאופן בו הורגלנו ללמוד בוודאי כשמדובר בלמידה פורמלית או אקדמית. התשובה טמונה בעיניי כמו בכל דבר- בשילוב בין האופנים. 
 
מספר יתרונות מרכזיים לננו למידה:
  • התאמה לצרכים המשתנים של הלומדים ושל הארגון- בשל טווח הפיתוח קצר פיתוח ננו מאפשר אג'יליות ותגובה מהירה להתפתחויות חדשות ומגמות משתנות. זהו אמצעי יעיל לספק ללומדים תוכן או מיומנויות חדשות בזריזות ההולמת את קצב ההתרחשויות. על ידי ניתוח דאטה תכוף של צרכי הלומדים ניתן לתת מענה בדמות יחידת ננו או ננו קורס חדשים בתוך שעות או ימים, כלומר תוך זמן קצר הארגון עובר ממצב ראקטיבי למצב פרואקטיבי ומספק לעובדים תהליכי למידה סופר רלוונטיים. 
  • פרסונליזציה- מכיוון שהלמידה מורכבת מיחידות קטנות ואדפטיביות ניתן ליצור בקלות "חליפה מותאמת" לכל אחד מהלומדים. לעומת ההכשרות הכלליות, בננו למידה מתמקדים בבעיות/מיומנויות/רעיונות ספציפיים שמותאמים לכל לומד על פי יכולותיו והידע הקודם שצבר. לומדים שאינם מתמצאים דיו בתחום או בנושא הלמידה יכולים להרגיש נוח יותר בסביבה שמנגישה עבורם את התוכן והפרקטיקה באופן ממוקד וקצר ומפשטת את תהליך הלמידה. ובכיוון ההפוך- לומדים מנוסים שמגיעים עם ידע או מומחיות גדולה יותר בתחום יכולים לנווט בקלות בתוך מגוון אפשרויות הלמידה ולזהות את התכנים המדוייקים לצרכיהם המיידים. בנוסף, הלומדים יכולים ללמוד בכל רגע פנוי ומכל מכשיר קצה ולהתקדם בפיתוח המקצועי שלהם. באופן זה ניתן בקלות לסגור פערי ידע ויישום ולהצמיח מומחיות. 
  • מעורבות לומדים גבוהה-  מכיוון שננו למידה משתלבת בשגרת העבודה ודורשת מהלומדים לפנות מעט זמן הלומדים נהנים מהתהליך ומתחייבים אליו ביתר קלות. גם ההכוונה ליישום והמיקוד בשיפור או רכישת מיומנויות שניתן ליישם "מחר בבוקר" מגבירים את המוטיבציה של הלומדים. 
חברות שעוסקות בפיתוח למידה אונליין או בלמידה ארגונית זיהו את הפוטנציאל העצום של ננו למידה ומובילות בשנים האחרונות את המגמה. הן מפתחות תכנים ופלטפורמות טכנולוגיות שתומכות בכך (ראו מספר דוגמאות של חברות ומיזמים בתמונה המצורפת). בנוסף, קיים מגוון גדול של ננו יחידות וקורסים שפותחו על ידי מוסדות אקדמיים מובילים.
הצעד המתבקש הבא הוא הכניסה לעידן הננו-למידה גם בחינוך (K-12) ובפיתוח מקצועי של מורים.


תגובות

  1. הי שיר, תודה על הבלוג . מה לדעתך החסמים או המגבלות של צורת למידה זו המעכבים הכניסה לחינוך (K-12) ?

    השבמחק
  2. הסעיף השלישי הכי חשוב מבחינתי, כה חשוב בעידן המהיר שלנו
    שנוכל ליישם את מה שאנחנו לומדים בכאן ובעכשיו, לפני שיהיה
    מאוחר מידי או לא רלוונטי יותר.
    חשוב שנבין ונזכור את זה, לא משנה מה קורה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding