אתגר הלמידה בTikTok!


למי שמכיר קצת את טיקטוק הכותרת הזו נשמעת כמו התחלה של בדיחה, אבל משהו טוב קורה לאחרונה ברשת החברתית הזו בהקשר של למידה. היכרות קצרה (טיקטוקית) למי שלא מכיר-
TikTok היא אפליקצייה שמאפשרת למשתמשים ליצור קטעי וידאו קצרצרים של 3-60 שניות, לערוך ולשתף אותם. אולי אתם מכירים אותה בשמה הקודם "מיוזיקלי", עד שחברת ByteDance הסינית רכשה אותה ב-2017, והיום משתמשים בה מעל 900 מיליון משתמשים ברחבי העולם. המדיום שמאפשר עריכה איכותית אבל קצרה ומהירה מוביל לכך שהמשתמשים מעלים סרטונים סופר יצירתיים ומיוחדים. אלמנט נוסף שחשוב להכיר זה האתגרים שעולים בטיקטוק (בדרך כלל ריקוד או שיר שעושים עליו Lip sync) והופכים לתופעה מדבקת כשמיליונים מחקים אתגר שמישהו המציא. אם אתם לא מכירים רוצו להוריד את האפליקציה, ותוך מספר דקות תבינו במה מדובר. הממשק אינטואיטיבי מאוד ובעיקר מושך לראות עוד ועוד תוכן.

כמו כל רשת חברתית גם טיקטוק התחילה כמעוז הילדים אחרי שהבינו שהמבוגרים כבר נמצאים באינסטוש ובסנאפצ'ט. הרשת החדשה והנוצצת הבטיחה לא רק אי בודד של ילדים מרחבי העולם, אלא גם פיצ'רים סופר מגניבים שלא קיימים ברשתות האחרות כמו עריכת וידאו מתקדמת, פילטרים הורסים וסאונד עשיר וטרנדי.

גם טיקטוק עברה אבולוציה כשמשפיעני רשת וסלבס נכנסו לשם בהמוניהם ואיתם גם קהל בוגר יותר. מאפליקציה שבעיקר הכילה סרטונים של צעירות רוקדות בחולצות בטן (במקרה הטוב) טיקטוק הפכה לרשת חברתית עם תוכן מגוון שפונה לקהלים רחבים (אפילו כמה כוכבים במגזר הדתי!) ועכשיו מגיע התור של תכני למידה.


אז איך כל זה מתחבר ללמידה?

ראשית חשוב לשים לב ל-3 דברים גדולים שקרו לאחרונה בזירה של טיקטוק:
  • הסגר העולמי בעקבות מגפת הקורונה העלה את השימוש באפליקציה ואיפשר למשתמשים להיעזר בטיקטוק גם לצרכי למידה באופן אורגני: משתמשים גילו סרטוני HOW TO שלימדו אותם כל מיני דברים להפגת השעמום או לרכישת כישורים חדשים כמו הסרטון הזה שזכה ליותר מ-3 מיליון צפיות ומלמד איך עושים שרשרת מחוטים שנראית כמו שרשרת חרציות. בנוסף, מיליוני תלמידים וסטודנטים בילו את תקופת המבחנים בביתהמורה המקסים הזה מהרצליה ונעזרו בטיקטוק כדי להתכונן למבחן. ראינו יוזמות של תלמידים וגם של מורים כמו המורה המקסים הזה מהרצליה, יאיר פוזניאק, שעזר לתלמידים שלו להתכונן לבחינה בביולוגיה באמצעות סרטונים. 
  • טיקטוק יצאה במהלך מעניין שבמסגרתו פנתה ללמעלה מ-800 מוסדות חינוך ואקדמיה, אנשי ציבור, אתרים היסטוריים, מוסדות תרבות ומומחים בתחומם במטרה לייצר תכני למידה איכותיים, יצירתיים ורלוונטיים. הם השקיעו במהלך 50 מיליון דולר עד כה מתוך 250 מיליון שיושקעו בתחום בטווח הרחוק, והשיקו את הערוץ LearnOnTikTok# (שאני מקווה שיתמלא בתוכן איכותי יותר ממה שיש בו כרגע…) 
  • מייקרוסופט הודיעה על תכניות לרכוש את טיקטוק (מהלך שטראמפ מחזק לאחר שהודיע שאינו מעוניין שהסינים ימשיכו לשלוט באפליקציה - ועל זה אולי שווה להרחיב בפוסט נפרד). מייקרוסופט היא הבעלים של לינקדאין לרנינג, ולכן טיקטוק יכולה להיות נכס גדול עבור מיקרוסופט בתחום הלמידה הארגונית כפלטפורמה שמתחברת לערוץ תקשורת פנים ארגוני ומאפשרת למידה חברתית ויצירת תוכן אטרקטיבי. השילוב של כלי מייקרוסופט יחד עם יכולות ארגון הלמידה והחיבור ל-ID המקצועי של לינקדאין לרנינג ועם טיקטוק ככלי ליצירת תוכן ולמידה חברתית יכול להיות מדהים. 

מעבר לשלושת המהלכים המעניינים האלו הסיפור של טיקטוק מתחבר מאוד לטרנדים חזקים בלמידה- 
מיקרו למידה וננו למידה, שמתייחסים ללמידה ממוקדת ויישומית וכמובן הווידאו שהוא טרנד ענק כבר שנים רבות שרק הולך ומשתכלל כל הזמן. עולם החינוך יכול ליהנות מהיכולות של טיקטוק ביצירת תוכן לימודי על ידי לומדים ומלמדים וגם עולם הלמידה הארגונית. בעצם כל תוכן ארגוני שמתאים לסרטונים קצרים ומדוייקים יכול להפוך בקלות לסרטון טיקטוק הורס- מדריכי HOW TO, סימולציות, אוריינטציה לעובד חדש, רגולציה, פרסום משרות על ידי HR ועוד. אבל תוכן הוא כמובן לא רק חד כיווני- מהארגון לעובדים. הסיפור הגדול כאן הוא האפשרות של הלומדים ליצור תוכן יצירתי, קצר ואטרקטיבי ולהוות פלטפורמה ללמידה ארגונית-חברתית. דמיינו הוראת עמיתים והדגמה של הנלמד באמצעות סרטוני טיקטוק, תחרויות עובדים, למידה בין מחלקתית, דרכים יצירתיות להעברת מסרים להנהלה ועוד ועוד. החיבור למערכות הארגוניות של מייקרוסופט והכלים השיתופיים יכול ליצור כאן מהלך מעניין של חוויית עובד הוליסטית.

יחד עם זאת, אני תמיד אומרת שבסופו של דבר רשת חברתית ארגונית עובדת רק אם היא אורגנית ומתנהגת BOTTOM UP, ובעיקר כשהיא כזו שמתחברת לפלטפורמה שבה העובדים כבר נמצאים. בהקשר הזה גם חשוב לקחת בחשבון שכשהמבוגרים ישתלטו על טיקטוק- כנראה שהדבר הבא כבר יבעבע (וכבר יש בקנה כמה מתחרות ראויות).  בקיצור- אולי לא כדאי להמתין עד שהמהלכים הגדולים יקרו וכבר לקפוץ למים עם התנסויות קטנות כדי ללמוד ולהבין את הפוטנציאל.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding