מותק התארים התכווצו

Google הודיעה על השקת תכנית חדשה שכוללת מבחר קורסים מקצועיים, מעין בוט-קאמפ כהכשרה למשרות מבוקשות. זה היה רק עניין של זמן עד שגוגל יזהו את הפוטנציאל בשוק הלמידה וינסו לחדור אליו (אגב הם עשו גם מהלכים מעניינים לפני כן כמו Google Primer, Google Academy ועוד)גוגל מציעים כעת הסמכה מקצועית, המאפשרת לאנשים להרוויח את המקבילה לתואר של ארבע שנים בשישה חודשים. הקורסים יפותחו בהתאם לתפקידים מבוקשים עם שכר גבוה בשוק העבודה. כרגע מדובר ב-3 קורסים שיושקו ממש בקרוב: Data Analyst, Project Manager, UX Designer וקורס נוסף שיושק בעוד מספר חודשים- IT Support Specialist.

התכנית תהיה פתוחה בשלב הראשון לכל אזרחי ארה"ב ללא קשר לנסיון קודם או רמת השכלה. הקורסים מפותחים על ידי Google ומתארחים בפלטפורמת Coursera. העלות תהיה ככל הנראה 49 דולר לחודש עד להשלמת הקורסים. זמן השלמה מוערך לכל קורס יהיה בערך חצי שנה, תלוי כמובן בלומדים. מענקים ומלגות יהיו זמינים למי שזקוק להם. התשלום החודשי יספק גם גישה למשאבים שיכולים לסייע ללומדים בחיפוש עבודה והכנה לקראת ראיונות.

התכנית נקראת 'Google Career Certificate', כשבמסגרת הקורסים לומדים כשירויות יסוד בכל מקצוע וגם קצת מעבר. בנוסף, החברה מציעה גם סיוע לקראת כניסה לתפקיד בשוק העבודה. סטודנטים ואנשי מקצוע רבים טוענים בשנים האחרונות שהאוניברסיטאות אינן מלמדות את הסטודנטים את הכישורים הנדרשים בעולם האמיתי, כלומר בשוק העבודה. בגוגל טוענים שהקרדיטציות של הקורסים הן שוות ערך לתואר של ארבע שנים ומצהירים שיסייעו ללומדים בקורסים שלהם להתחבר כבר בעת הלימודים 
להתנסות בתפקיד כמתמחים בחברות כמו וולמארט, בסט ביי, אינטל, בנק אוף אמריקה, הולו, וכמובן, גוגל. 

מדובר במהלך שמתחבר למהלכים דומים שנעשים בחברות גדולות בשנים האחרונות ובראשן מייקרוסופט, 
שהשיקה לאחרונה תכנית שמטרתה לשלב כוח אדם חדש בהיי טק לאור אחוז האבטלה הגבוה, ומנגישה קורסים לתפקידים כמו: פיתוח תוכנה, ניהול פרוייקטים, IT, שיווק דיגיטלי, ניתוח דאטה, עיצוב גרפי ועוד. מי שילמד בקורסים של מייקרוסופט יוכל לחבר את הסרטיפיקציות בקלות לפרופיל שלו בלינקדאין ובגיטהאב, במילה למי שלא מכיר: לינקדאין היא רשת חברתית מקצועית וגיטהאב היא פלטפורמת הפיתוח הגדולה בעולם שמאפשרת למיליוני מפתחים לשתף, להתייעץ, לאחסן לפתח קוד ועוד באופן שיתופי כך שהחברים בקהילת גיטהאב יכולים לקבל דירוג על רמת העזרה/שיתוף שלהם.

להערכתי מדובר במהלך שיכול להשפיע הן על שוק העבודה והן על שוק ההשכלה הגבוהה. כבר מספר שנים מדברים על למידה מבוססת כשירויות, מיקרו קרדיטציה, מודל T-SHAPE, מיקרו למידה, חיבור האקדמיה לתעשייה ועוד כיוונים מעניינים (עליהם כתבתי גם אני בבלוג), כשהמסר המרכזי של כלל המהלכים הוא מעבר ללמידה רלוונטית, דינמית, ממוקדת ויישומית. העולם האקדמי מתחיל לעבור אבולוציה בהקשר הזה ויוצר וריאציות מעניינות של אקדמיה יישומית. הקורונה מאיצה את המהלכים שרוחשים מתחת לפני הקרקע וגורמת לנו, בין היתר, להבין את חשיבות ההחזר על ההשקעה בכל הנוגע לזמן וכסף. עובדים ומעסיקים מתחילים להבין שהכוח המניע את שוק העבודה הוא פיתוח מתמיד של כשירויות, חיבור בין פיתוח אינדיבידואלי של עובדים לבין פיתוח ארגוני ושינוי התודעה מתודעה של תפקיד אחד לאורך שנות העבודה לתודעה של התפתחות מקצועית והשכלה שמאפשרת לצאת מתקיעות או סטגנציה בכל הקשור לקריירה. 

מעניין לראות לאן הכיוונים האלו יקחו אותנו בהמשך כחברה לומדת, אלו סירות קטנות יצאו אל הים הגדול לצד הספינות הגדולות... מה יקרה לבתי הספר? למוסדות האקדמיים? כיצד תיראה ההשכלה הגבוהה? מה יקרה לתהליכי הגיוס בארגונים? כמה מהר התפקידים ישתנו וידרשו מהעובדים להדביק את הפער ועוד המון שאלות מעניינות שעולות בהקשר הזה. 


תגובות

  1. חייבת לכתוב יותר (ולדאוג לתרגום הדברים לאנגלית) <3

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! הלוואי וידעתי מי עומד/ת מאחורי התגובה (:

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding