על נפלאות המיקרו קרדיטציה ועל הדרך שבה הפכה ישראל הקטנה למובילה בזירה הבינלאומית




אתם בטח שואלים "מיקרו מה?!" מיקרו קרדיטציה (באנגלית Micro-credentials) הוא מושג המתייחס להסמכות פורמליות, שמעידות על רכישת ידע ומיומנויות בנושא ספציפי (כשירות/competency).
מדובר על מושג די חדש שנולד בעשור האחרון (סמוך להולדת ה-MOOC’s), ובא לידי ביטוי בעיקר בתחומי הלמידה הארגונית בשוק העבודה, במוסדות אקדמיים ובמערכות חינוך.



(גרף המייצג את הופעת המושג מ-Google trend)


מיקרו קרדיטציה זו בעצם הרחבה טבעית של פעילויות למידה פורמליות או בלתי פורמליות. חשבו לדוגמה על מתכנת שסיים לפני מספר לא רב של שנים את התואר שלו במדעי המחשב ונכנס לשוק העבודה. הידע שצבר בתואר משרת אותו היטב במהלך היום-יום, אך הידע בתחום שלו גם התחדש מאז, והוא נדרש להכיר שפות קוד חדשות. לחזור ללמוד באופן רשמי באקדמיה או לקחת קורס ארוך טווח עלול להשאיר אותו לא רלוונטי לתקופה ארוכה עד שיקבל את התעודה המיוחלת. הוא מחפש מענה מיידי, ולא יכול להמתין עד שתיפתח תכנית המתאימה לצרכיו ולצרכי הארגון בו הוא עובד. כאן נכנס לתמונה עולם המיקרו קרדיטציה- הוא יכול ללמוד בתכנית ממוקדת, הפתוחה עבורו בכל עת שיבחר. 
ברגע שיוכיח את היכולות החדשות שרכש במסגרת התכנית הוא יקבל באופן אוטומטי תעודה שתעיד על כך. אגב, מיקרו קרדיטציה מאפשר לעובד להרוויח אישורי הסמכה במנעד רחב של היקפים- זה יכול להיות קורס יחיד שבאמצעותו ירכוש כשירות ספציפית מאוד או לחלופין מיני-תואר (באנגלית Mini-degree או (Nano-degree בהיקף רחב יותר של מקבץ קורסים סביב אותו נושא גדול. לצורך הדוגמה, העובד מהדוגמה שלנו יכול לקחת קורס ממוקד על שפת התכנות החדשה python, או לחלופין ללמוד מספר קורסי מיקרו קרדיטציה בנושא רחב יותר כמו machine learning שיתנו לו תמונה רחבה על עולם התוכן החדש והגדוש הזה ואוסף של כשירויות רלוונטיות לנושא. 
אגב, המיקרו קרדיטציה יכול גם לסייע לחדד כשירויות שלא תרגל מזמן או כאלו הלוקות בחסר.

נקודה נוספת היא האפשרות לקבל קרדיט פורמלי עבור כשירויות שהעובד רוכש באופן עצמאי. צמיחה מקצועית היא ניסיון מתמשך, ואנשי מקצוע משפרים את המיומנויות שלהם כל הזמן. לפעמים קשה להפגין שליטה במיומנויות חדשות בפני המעסיק, מה שהופך את הקידום המקצועי למורכב יותר. חשבו לדוגמה על מורה שלמדה באופן עצמאי להשתמש במתודות של פיתוח חשיבה יצירתית עם תלמידיה, אך אין ברשותה תעודה המעידה על היכולת הזו שלה והיא לא יכולה להציג את היכולות בפני המנהלים שלה. כעת היא יכולה לקחת קורס מיקרו קרדיטציה או ללמוד במספר קורסים שגם ישכללו את יכולותיה המקצועיות בתחום זה, וגם יאפשרו לה לצרף לקורות החיים שלה הסמכה פורמלית המעידה על היכולת שרכשה. 

על מנת להרוויח תעודה או תג דיגיטלי שמעיד על רכישת הכשירות על הלומד להשלים את הנדרש ממנו על פי מפעילי הקורס. בדר"כ מדובר בתיעוד אותנטי המוכיח את רכישת הכשירות. בעולם שלנו שבו חדשות לבקרים מקצועות הולכים ונעלמים ומאידך נולדים מקצועות חדשים ועם דור ה-Y שעל פי הסטטיסטיקות מחליף מקומות עבודה בכל 1-3 שנים אנחנו חייבים לאמץ מנגנוני למידה המותאמים לצרכים המשתנים ויכולים לתת מענה למעסיקים ולמועסקים. בהקשר זה- הדוגמאות והביטויים המרכזיים של המיקרו קרדיטציה אמנם מגיעים משוק העבודה, אך מדובר במגמה שנכנסת לאחרונה גם למערכות חינוך פורמליות בעולם החל מ K-12 ועד למוסדות אקדמיים ומרגילה גם את הדור הצעיר ללמידה מסוג זה.

ננסה לסכם את יתרונות המיקרו קרדיטציה עבור הלומדים:
  • מאפשר למידה ב"מנות קטנות" המתאימה לצרכים ספציפיים. למוח יש כוחות קליטה, עיבוד, וזיכרון מוגבלים. הלמידה במנות קטנות מקלה על הקליטה, יוצרת רשת קשרים עשירה יותר בין פריטי התוכן השונים, ובכך משפרת את ההטמעה בזיכרון ואת יכולת השליפה בעת הצורך.
  • מאפשר להישאר מעודכנים במסגרת לוחות הזמנים הריאליים של חיי היומיום (Lifelong learning) באופן נוח וחסכוני.
  • מאפשר להסיר מחסומים ו"תקרות זכוכית", ומייצר תמריץ מוטיבציוני חדש. 
ומה עם יתרונות המעסיקים או בעלי העניין שתומכים במיקרו קרדיטציה?
  • שיפור הכשירויות של כוח העבודה שלהם
  • דרך אפקטיבית להערכת היכולות הנרכשות של העובדים
  • אפשרות למיפוי ארגוני על בסיס כשירויות

משרד החינוך הישראלי אימץ את אסטרטגיית המיקרו קרדיטציה לתהליכי הפיתוח המקצועי של עובדי הוראה בשנה האחרונה, ויצא בפיילוט יחד עם מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) לפיתוח מאות קורסי מיקרו קרדיטציה ממוקדי כשירויות. הקורסים כוללים פרקטיקות הוראה ספציפיות, ומאפשרים קבלת קרדיט בדמות תג דיגיטלי המעיד על הכשירות שנרכשה. הרצון לשלב מיקרו-קרדיטציה בתהליכי הפיתוח המקצועי של מורים נובע מההבנה שתהליך הפיתוח המקצועי השגרתי מפותח בתפיסה של "One size fits all" ולא תמיד מותאם למסלול הפיתוח המקצועי האישי ולצרכים של כל מורה ומורה. 
פיתוח מקצועי משולב מיקרו קרדיטציה מאפשר למורה לבנות מסלול למידה אישי המסתמך על הצרכים האישיים והכיתתיים המשתנים, ובכך תומך בפרסונליזציה של הפיתוח המקצועי, מחזק את הזיקה בין הנלמד לבין הפרקטיקה באמצעות תהליכי תיעוד ורפלקציה מוקפדים, משפר את תהליכי הלמידה וההטמעה במוח על ידי למידה במנות קטנות, ויכול להוות בסיס לשיח פדגוגי בתוך קהילות שונות - גם בית ספריות וגם אחרות. 

לקראת גיבוש המודל הישראלי ולאורך הפיילוט עמדנו בקשר הדוק עם מספר גופים המובילים מיקרו קרדיטציה בחינוך בשנים האחרונות ובראשם Digital Promise, ארגון אמריקאי ללא כוונות רווח שחרט על דגלו את קידום החדשנות וצמצום הפערים החברתיים במערכת החינוך האמריקאית. ככל שהפיילוט הלך והתקדם חשבנו שיהיה נהדר לקיים שיח משותף בין הגורמים העוסקים במלאכה במקומות שונים בעולם ולקרוא למובילי מדיניות ואסטרטגיה להכיר את המגמה ולחבור אלינו על מנת ללמוד ולהתפתח יחד. לטובת העניין החלטנו לקיים כנס וירטואלי בינלאומי שבמסגרתו הוצגו מודלים מומלצים, מגוון אסטרטגיות להטמעה, טכנולוגיות תומכות, מחקר ומדיניות ועוד. הכנס התקיים ב-13/3/19 ונכחו בו משתתפים מכל רחבי הגלובוס. באתר הכנס תמצאו את האג'נדה המלאה, תוכלו לצפות בהקלטות (או להאזין להקלטות אודיו) ולעיין במצגות. 

האנשים שהשתתפו בכנס היו קובעי ומובילי מדיניות בתחומם (מרביתם מתחום החינוך) שציפו להרחיב את ידיעותיהם על מגמת המיקור קרדיטציה ולחבור לגופים כמו מטח או Digital Promise שיכולים לסייע להם בגיבוש מודלים מדוייקים לצרכי קהלי היעד שלהם ולתרום מנסיונם. קיבלנו הרבה בקשות להמשך שיח גלובלי בנושא ונשמח "להרים את הכפפה" ולהמשיך לקדם ולייצג את מערכת החינוך הישראלית כמובילה בתחום זה. 



קצת שיתופים מתוך המשוב שמילאו המשתתפים בתום הכנס:

מרבית המשתתפים הגיעו מתחום החינוך (K-12 עד אקדמיה)


מרבית המשתתפים יצאו בתחושה שהמיקרו קרדיטציה רלוונטי לארגון ממנו הם מגיעים


ולקט תגובות על השאלה: 
What did you take away from the conference?
  • A better understanding of micro credentials, their value, and the process of developing them
  • A connection to the larger micro-credential community
  • How we can implement successful strategies
  • I'm going to use the Micro-credential Model as a pilot with our staff



אז מה ה- takeaways שלכם? מה אתם חושבים על מיקרו קרדיטציה? איפה זה פוגש את העשייה שלכם? מה לדעתכם צריכים להיות הצעדים הבאים שיכולים לקדם את התהליך? 



x

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding