איך בודקים למידה?

מדובר בשאלה שצפה ועולה באופן מתמיד. תיאוריות למידה ואמצעים דידקטיים רבים עומדים לרשותנו על מנת לוודא שהלומדים אכן הצליחו ללמוד, אך לעתים נדרש קצת סדר בבלגן.  Mia MacMeekin "הרימה את הכפפה" ויצרה אינפוגרפיקה מעניינת, המכילה 27 דרכים לבדיקת למידה בקרב הלומדים. כל האפשרויות המוצעות מובילות לפעילות אקטיבית של הלומדים, וניתנות לבדיקה אופרטיבית על ידי המורה. כל הפעלים נמצאים גם בגלגל הטקסונומיה של בלום, אך במסמך שיצרה MacMeekin הם מעט יותר מכווני תוצר.

תרגמתי את המסמך ועיבדתי אותו מעט במצגת. את כל ההצעות לבדיקת למידה ניתן להכיל גם במפגשי למידה מסורתיים וגם כמובן באופן מתוקשב. אני מקווה שתמצאו אותו שימושי עבורכם... קישור למצגת.


https://docs.google.com/presentation/d/1fzpnykieOgdy0w6Zb4_hIJ-b6-QaHgyo7Jaea1Fbj90/present?noreplica=1#slide=id.p14

תגובות

  1. תענוג, תודה רבה. שימושי ביותר ומאוד מכוון

    השבמחק
  2. כל הכבוד שיר. ללא כל ספק, מצגת בהירה, ממוקדת ושימושית. דיווחתי עליה בקצרה בשלובים: http://shluvim.macam.ac.il/pg/bookmarks/yoramorad/read/74674/-

    השבמחק
  3. מקסים, נגיש, ממוקד להפליא , תודה אשמח לשתף

    השבמחק
  4. תודה רבה שיר שיתפתי את כל מורי תללי"ם

    השבמחק
  5. האם שיר לא חשבה שהביטוי של מהי למיה בסיעור מוחין הוא אנכרוניסטי?
    השאלה האמתית היא איך?
    ולכן אינני נלהבת ממה שידוע ומאסופה של הבנה ברורה. לדעתי, זוהי אחת הבעיות של המכללות אשר מאפשרות ביטוי "אקדמי" ללא כיסוי מקצועי.
    אני מציעה לבחון את ה"רשימת מכולת" באופן וביקרתי ולנסות לבקש מהגברת אסמכתאות לסיסמאות המרובות.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך אנונימית....
      ראשית אני שמחה על התגובה הביקורתית ומעודדת תמיד חשיבה מסוג זה. זאת גם אחת הסיבות לכך שאני כותבת בלוג...

      כמענה לתגובתך, ראשית שימי לב שלא תיארתי מהי למידה אלא מניתי מספר אופציות לבדיקתה, וזה עונה בדיוק לשאלתך- איך לומדים?

      בנוסף, כתבתי בפירוש שמדובר בידע קיים זה מכבר, ושאינני מתיימרת לחדש דבר פרט להנגשה של הדברים. אגב הכיסוי המקצועי שריר וקיים, ואת מוזמנת לחפש תיאוריות למידה שתומכות בשלל הדוגמאות שהצגתי...

      לצערי "רשימת המכולת" הזו, כדברייך, חסרה למורים רבים בשטח ואף מרעננת לעתים נשכחות. אם זה עוזר ולו למורה אחד לשפר את אופן הוראתו- מבחינתי אני את שלי עשיתי...

      מחק
  6. בהצלחה במשימה.........

    השבמחק
  7. צר לי כי רשימת המכולת מבססת את הבינוניות של מערכת החינוך אשר מדשדשת ואינה מצליחה להבין, להגדיר מהן מטרותיה. הבינוניות היא מתכון מצליח להתלהבות ולתגובות אשר חשיבה ביקורתית אינה מהווה נדבך בסיסי בתהליכי הוראה, למידה והערכה.
    וחבל שכך...

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי...

      תודה על התגובה. קשה לי להסכים עם האמירה כי "רשימת המכולת", כדבריך, מבססת בינוניות... אני חושבת שכל אחד מהאופנים המוצעים בה לבדיקת למידה טומן בתוכו אוצר של למידה משמעותית וחשיבה ביקורתית מסוגים שונים, והשאלה היא כיצד המורה מכוון את תלמידיו לכל אחד מהתוצרים המצופים מהם.

      אני חושבת שבסופו של יום הכל טמון ביכולת המורה להגדיר את מטרות הלמידה, לתכנן היטב את האופן בו יגשים מטרות אלו ולבדוק האם אכן צלחה משימתו. נדרשת כאן עבודה קשה והתפתחות מקצועית, שאף "רשימת מכולת" לא תפתור...

      מחק
  8. תודה. אהבתי ושתפתי את מורות בית הספר

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רעיונות לסיכום מפגש למידה

איך מרגישה למידה בקבוצות?