דלג לתוכן הראשי

איך בודקים למידה?

מדובר בשאלה שצפה ועולה באופן מתמיד. תיאוריות למידה ואמצעים דידקטיים רבים עומדים לרשותנו על מנת לוודא שהלומדים אכן הצליחו ללמוד, אך לעתים נדרש קצת סדר בבלגן.  Mia MacMeekin "הרימה את הכפפה" ויצרה אינפוגרפיקה מעניינת, המכילה 27 דרכים לבדיקת למידה בקרב הלומדים. כל האפשרויות המוצעות מובילות לפעילות אקטיבית של הלומדים, וניתנות לבדיקה אופרטיבית על ידי המורה. כל הפעלים נמצאים גם בגלגל הטקסונומיה של בלום, אך במסמך שיצרה MacMeekin הם מעט יותר מכווני תוצר.

תרגמתי את המסמך ועיבדתי אותו מעט במצגת. את כל ההצעות לבדיקת למידה ניתן להכיל גם במפגשי למידה מסורתיים וגם כמובן באופן מתוקשב. אני מקווה שתמצאו אותו שימושי עבורכם... קישור למצגת.


https://docs.google.com/presentation/d/1fzpnykieOgdy0w6Zb4_hIJ-b6-QaHgyo7Jaea1Fbj90/present?noreplica=1#slide=id.p14

תגובות

  1. תשובות
    1. תודה רבה שיר - יופי של עבודה

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. תודה לשתיכן... שמחה שזה שימושי.

      מחק
    4. תודה רבה!!!שיתפתי למורות בית ספרי...

      מחק
  2. תענוג, תודה רבה. שימושי ביותר ומאוד מכוון

    השבמחק
  3. כל הכבוד שיר. ללא כל ספק, מצגת בהירה, ממוקדת ושימושית. דיווחתי עליה בקצרה בשלובים: http://shluvim.macam.ac.il/pg/bookmarks/yoramorad/read/74674/-

    השבמחק
  4. מקסים, נגיש, ממוקד להפליא , תודה אשמח לשתף

    השבמחק
  5. תודה רבה שיר שיתפתי את כל מורי תללי"ם

    השבמחק
  6. האם שיר לא חשבה שהביטוי של מהי למיה בסיעור מוחין הוא אנכרוניסטי?
    השאלה האמתית היא איך?
    ולכן אינני נלהבת ממה שידוע ומאסופה של הבנה ברורה. לדעתי, זוהי אחת הבעיות של המכללות אשר מאפשרות ביטוי "אקדמי" ללא כיסוי מקצועי.
    אני מציעה לבחון את ה"רשימת מכולת" באופן וביקרתי ולנסות לבקש מהגברת אסמכתאות לסיסמאות המרובות.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך אנונימית....
      ראשית אני שמחה על התגובה הביקורתית ומעודדת תמיד חשיבה מסוג זה. זאת גם אחת הסיבות לכך שאני כותבת בלוג...

      כמענה לתגובתך, ראשית שימי לב שלא תיארתי מהי למידה אלא מניתי מספר אופציות לבדיקתה, וזה עונה בדיוק לשאלתך- איך לומדים?

      בנוסף, כתבתי בפירוש שמדובר בידע קיים זה מכבר, ושאינני מתיימרת לחדש דבר פרט להנגשה של הדברים. אגב הכיסוי המקצועי שריר וקיים, ואת מוזמנת לחפש תיאוריות למידה שתומכות בשלל הדוגמאות שהצגתי...

      לצערי "רשימת המכולת" הזו, כדברייך, חסרה למורים רבים בשטח ואף מרעננת לעתים נשכחות. אם זה עוזר ולו למורה אחד לשפר את אופן הוראתו- מבחינתי אני את שלי עשיתי...

      מחק
  7. בהצלחה במשימה.........

    השבמחק
  8. צר לי כי רשימת המכולת מבססת את הבינוניות של מערכת החינוך אשר מדשדשת ואינה מצליחה להבין, להגדיר מהן מטרותיה. הבינוניות היא מתכון מצליח להתלהבות ולתגובות אשר חשיבה ביקורתית אינה מהווה נדבך בסיסי בתהליכי הוראה, למידה והערכה.
    וחבל שכך...

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי...

      תודה על התגובה. קשה לי להסכים עם האמירה כי "רשימת המכולת", כדבריך, מבססת בינוניות... אני חושבת שכל אחד מהאופנים המוצעים בה לבדיקת למידה טומן בתוכו אוצר של למידה משמעותית וחשיבה ביקורתית מסוגים שונים, והשאלה היא כיצד המורה מכוון את תלמידיו לכל אחד מהתוצרים המצופים מהם.

      אני חושבת שבסופו של יום הכל טמון ביכולת המורה להגדיר את מטרות הלמידה, לתכנן היטב את האופן בו יגשים מטרות אלו ולבדוק האם אכן צלחה משימתו. נדרשת כאן עבודה קשה והתפתחות מקצועית, שאף "רשימת מכולת" לא תפתור...

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איך מרגישה למידה בקבוצות?

היום נכחתי במפגש מרתק, שאורגן על ידי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית בלוינסקי, ובראשו עומד ד"ר ישי מור. את המפגש הובילה יעל כהן, בוגרת תואר שני בחינוך וטכנולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד, Data scientist ויזמית חינוכית. יעל הציגה התנסות בסנסורים לטובת מחקר על למידה בקבוצות.

סנסורים/חיישנים הם למעשה מכשירים שממירים פרמטרים גופניים כגון: טמפרטורת גוף, לחץ דם, תנועות וכו' לכדי אותות חשמליים או אלקטרונים לשם מדידה, בקרה או העברת מידע למערכות אחרות. בימינו ניתן לתרגם אותות אלו גם לרגשות... סנסורים נמצאים בשימוש היום בעיקר בתחום העסקי והשיווקי, אך מתחילים לחלחל גם לעולם הלמידה. השילוב של סנסורים בלמידה מערב שורה של עולמות תוכן הבאים לידי ביטוי וביניהם: Neuroeducation, למידה התנהגותית, Data driven learning ,BI, Emotion technology ועוד.

Emotional data המתאפשר בשילוב טכנולוגיה הוא תחום שמתגבש מתוך ההבנה שמתפתחת בנושא רגש בלמידה- הספרות המחקרית מראה שרגשות חיוביים משפיעים לטובה על זכרון העבודה שלנו, על היצירתיות והגמישות המחשבתית, בעוד שרגשות שליליים משפיעים לרעה על הלמידה. מצב רוח טוב יכול להש…

רעיונות לסיכום מפגש למידה

סיכום מפגש למידה יכול לתרום לתהליך הלמידה במגוון אופנים, כגון: לסייע בהבחנה בין עיקר לטפל, לחזור על הפרטים החשובים שנלמדו, לסייע לזכור טוב יותר ועוד.
הסיכום מסייע למנהל המפגש לוודא אם יש צורך בחזרה נוספת והעמקה, ולתכנן את מהלך המפגש הבא. רצוי לעצור מספר פעמים במהלך מפגש הלמידה ולסכם בקצרה, ובסיום המפגש להקדיש זמן לפעילות סיכום  אקטיבית. כדאי לזכור, כי סיכום טוב הוא סיכום שמתבצע על ידי הלומדים בעצמם ולא על ידי מנהל המפגש/המורה... רצוי לסכם כל מפגש למידה, בין אם מדובר בשיעור בבית הספר או בהרצאה.




אנשים רבים נוטים לוותר על החלק המסכם, בעיקר בשל ניהול זמן לקוי, אך מומלץ להשאיר מספיק זמן לסיכום התכנים ורצוי לעשות זאת באופן מעניין ויצירתי (ובעיקר אקטיבי) במטרה לסכם באופן מיטבי.
לפניכם מספר רעיונות מעניינים שליקטתי לסיכום מפגש למידה. את רוב הרעיונות ניתן ליישם גם באופן מתוקשב באמצעות כלים שונים. אתם מוזמנים לספר לי האם אתם נוהגים להשתמש בחלק מהרעיונות, ולשתף אותי ברעיונות נוספים שאשמח להכניס לרשימה.