תגים דיגיטליים בחינוך
מי זוכר את הרגשת העונג והגאווה בילדותנו כאשר קיבלנו מדבקת
סמיילי מהמורה על הכנת עבודה טובה או תג בקיאות מהמדריך בצופים...? מתברר שמגמת ה"פרצופונים"
לא חלפה מהעולם, ואף משתדרגת בימים אלו והופכת לדיגיטלית. בתקופה של שיח על הערכה
חלופית והתמקדות באקטיביזם של הלומדים, לאותן "מדבקות הסמיילי" יש ערך רב. בנוסף,
מגמת הלמידה מרחוק חוצת הגבולות וקורסי ה-MOOC הצוברים תאוצה מחייבת קרדיטציה דיגיטלית
ומנגנוני איסוף דיגיטליים של הישגי הלומדים.
תג דיגיטלי הוא ייצוג מקוון של מיומנות שהרווחת במהלך הלמידה. לרוב מדובר בתגים ויזואליים ופומביים. תגים אלה נועדו להגביר את המוטיבציה, לדרבן תחרות בין הלומדים, ולספק מכניקת משחקים המסייעת בהפיכת תהליך הלמידה למאתגר ומרתק. שני הסרטונים הבאים מדגימים מהו תג דיגיטלי ומציינים את היתרונות
בשימוש בתגים אלו:
מדובר במגמה גורפת שנכנסת הן לבתי
הספר והן לאקדמיה ולקורסים לפיתוח מקצועי. ורוניקה
דיאז כותבת
על כך שמוסדות להשכלה גבוהה וארגונים אחרים ברחבי ארצות הברית מתחילים להתנסות בשימוש
בתגים דיגיטליים במטרה להדריך, לתעד, להניע, לציין ולאשרר הישגים של למידה
פורמלית ובלתי פורמלית. תגים דיגיטליים נמצאים כעת בשימוש או בפיתוח
במוסדות כגון: MIT, Carnegie Mellon, the University
of California–Davis, Purdue University, Seton Hall, and Yale University.
גם ארגונים שאינם מהווים חלק ממערך ההשכלה הגבוהה כגון: NASA, the movie
studio Disney-Pixar ועוד משתמשים כיום בתגים.
נדמה לי שהשימוש בתגים נשמע טבעי יותר במסגרת בית ספרית, ואילו השימוש בתגים במסגרת השכלה הגבוהה מעורר תהיות והרמות גבה בקרב מספר אנשים, אך צריך לזכור שלומד הוא לומד בכל גיל. מושגים כמו: מוטיבציית לומדים, הישגיות, תחרותיות, תחושת גאווה, רצון להיכרות בהישגים על ידי המרצה ועוד, מאפיינים לומדים צעירים ולומדים מבוגרים ויכולים לשרת את הפדגוגיה והאנדרגוגיה כאחד.
התגים יכולים להיות שימושיים בקבלה למסגרות פורמליות ואף לצרכי קבלה לעבודה. T-SHAPE היא מטאפורה המשמשת לתיאור יכולות האנשים בשדה העבודה במאה ה-21. הפס האנכי על ה-T מייצג את העומק של מיומנויות ומומחיות בשדה מסוים, ואילו הפס האופקי מייצג את המיומנויות המאפשרות לאדם לשתף פעולה עם מומחים בתחומים אחרים וליישם את הידע בתחומי התמחות שונים כגון: עבודת צוות, תקשורת בינאישית, התמודדות עם נתונים ואיסוף מידע, התייחסות לתרבויות שונות, כישורי אוריינות מתקדמים וכו'. האתגר הוא לאתר את אותן יכולות אופקיות אצל אנשים המתמודדים למשל על משרה מסוימת... כאן נכנס עניין איסוף התגים הדיגיטליים. הישגי מיומנות בהשכלה הגבוהה אינם מיוצגים בציון הקורסים או בתעודת התואר. התגים יכולים להעיד על תהליך משמעותי שהלומד עבר בדרך לקבל התואר ומצביעים על יכולות ומיומנויות שרכש הלומד המשלימים ומגבירים את התעודה הרשמית של התואר.
התגים למעשה מתעדים את רוחב יריעת המיומנויות והכישורים של הלומדים באופן מלא יותר. בשל הסיבה הזו הופכים התגים לפופולריים יותר ויותר בקבלה לאוניברסיטאות ולאחר מכן בקבלה לעבודה.
התגים יכולים להיות שימושיים בקבלה למסגרות פורמליות ואף לצרכי קבלה לעבודה. T-SHAPE היא מטאפורה המשמשת לתיאור יכולות האנשים בשדה העבודה במאה ה-21. הפס האנכי על ה-T מייצג את העומק של מיומנויות ומומחיות בשדה מסוים, ואילו הפס האופקי מייצג את המיומנויות המאפשרות לאדם לשתף פעולה עם מומחים בתחומים אחרים וליישם את הידע בתחומי התמחות שונים כגון: עבודת צוות, תקשורת בינאישית, התמודדות עם נתונים ואיסוף מידע, התייחסות לתרבויות שונות, כישורי אוריינות מתקדמים וכו'. האתגר הוא לאתר את אותן יכולות אופקיות אצל אנשים המתמודדים למשל על משרה מסוימת... כאן נכנס עניין איסוף התגים הדיגיטליים. הישגי מיומנות בהשכלה הגבוהה אינם מיוצגים בציון הקורסים או בתעודת התואר. התגים יכולים להעיד על תהליך משמעותי שהלומד עבר בדרך לקבל התואר ומצביעים על יכולות ומיומנויות שרכש הלומד המשלימים ומגבירים את התעודה הרשמית של התואר.
התגים למעשה מתעדים את רוחב יריעת המיומנויות והכישורים של הלומדים באופן מלא יותר. בשל הסיבה הזו הופכים התגים לפופולריים יותר ויותר בקבלה לאוניברסיטאות ולאחר מכן בקבלה לעבודה.
איך עושים את זה?
ניתן כמובן ליצור תגים באופן עצמאי באמצעות תוכנות עיצוב ועריכה ולחלק לתלמידים באתר בו אתם פועלים, אך כיום ישנם כמה אתרים המציעים את השרות באופן ידידותי ונוח. השירות CLASS BADGES מציע
אפשרות ליצירת תגים וניהול התגים על פי תלמידים וכיתות. הם גם מציינים מספר דרכים
מעניינות לשימוש בתגים בכיתת הלימוד:
- התגים כתמרורים ללומדים- על פי קבלת התגים מהמורה, הלומדים ידעו האם הם "בכיוון הנכון" של הנדרש מהם בתהליך הלמידה, כאשר כל תג מציין השלמת חלק אחד בתהליך. התגים מאפשרים הן לתלמיד והן למורה לעקוב אחר ההתקדמות. זה מצוין למעקב אחר התקדמות בפרויקט ארוך טווח כגון עבודת חקר.
תגים לדוגמה:
- מתן פרסים על הישגים- הענקת תגים על פי הישג ניכר אליו הגיע הלומד. היתרון בהענקת תגים דיגיטליים כפרסים הוא שהם נשארים לאורך זמן ומלווים את הלומד (בעיקר לא נזרקים לפח...).
תגי פרסים לדוגמה:
תגי
משחוק לדוגמה:
גם מערכת MOODLEמאפשרת
יצירת וניהול תגים. מלבד יצירת התגים ישנם מספר אתרים המאפשרים איסוף תגים לשם הצגתם
ושיתופם ברשתות חברתיות שונות, כגון: הפרויקט של מוזילה ופספורט.
אינני מכירה שימוש בתגים בבתי הספר או בהשכלה
הגבוהה בישראל. אשמח לשמוע מכם על התנסות בהענקת/קבלת תגים ועל ההשפעות של הפעולה על
הלמידה.
תג דיגיטלי הוא ייצוג מקוון אבל השאלה מה עושים כשרוצים להוריד אותו לקרקע וליום יום?
השבמחקאני נתקלת בלא מעט קשיים כאלה מול המערכת והמידע שאת נותנת כאן בהחלט יכול להיות פורץ דרך בכל המערכות