Google זה לא רק חיפוש

את ראשית השבוע שלי ביליתי במשרדי Google בתל אביב. היה נפלא לפתוח את היום בצפייה מגובה 26 קומות על חוף ימה של תל אביב... המגדל הגבוה, שבו שהיתי במשך יומיים, טומן בחובו אוצר המתפרש על פני מספר קומות. כן- אוצר! כך אני מכנה את התרומה הנפלאה של Google לקידום תהליכים חינוכיים.  

אחת הפעילויות המשמעותיות שמפעילה Google היא האקדמיה למורים: מדובר בתכנית בינלאומית חדשנית וייחודית, המכשירה (משנת 2006) אנשי הוראה לשימוש מתקדם בכלי Google. התכנית הותאמה במיוחד לצרכי ההתפתחות המקצועית של אנשי ההוראה בישראל, והועברה לראשונה בדצמבר 2011 במשרדי Google בתל אביב. המשתתפים בתכנית זוכים לחוויה מקצועית, שמטרתה העצמה ויצירת קהילה מקצועית לומדת, מלמדת ויוצרת פרויקטים טכנולוגיים חדשניים.  

המחזור השני בישראל התקיים בתאריכים: 1-2/4/2012הוזמנתי, כנציגת מטח, לצפות ולהתרשם מהעשייה. הגעתי ביום הראשון היישר לארוחת בוקר עשירה ומפנקת... בהמשך הוצגה התכנית, נאמרו דברי ברכה והתחיל מרתון סשנים של הצגת כלים ודוגמאות פדגוגיות לצד התנסות ותרגול. הסשן הפותח עסק בחיפוש מתקדם באמצעות מנוע החיפוש של Google. לאחר מכן עלה ג'ים סיל, מורה להפקת וידאו (באנגלית זה נשמע יותר טוב...) מקליפורניה, שדיבר על שימושי Youtube בחינוך. ג'ים הציג רעיונות פדגוגיים שניתן ליישם באמצעות הכלי, ולא רק בתחום התוכן שהוא מלמד אלא בתחומים רבים אחרים. את הסשן הבא העביר שרון גרינברג מרשת אורט. שרון הציג את ה- Google Apps. מדובר בשירות המאפשר ארגון וניהול מידע בשילוב כלים שונים של Google. גרסת ה-Education מכילה יתרונות ורכיבים יחודיים המתאימים לניהול ארגוני חינוך. שרון דיבר על היתרונות בשילוב ה-Apps בבתי הספר, ועל האפשרויות השונות הכלולות ביישום זה. המרצה הבא היה עופר פריאל ממטח, שהציג שימושים ופעילויות פדגוגיות ב- Google Maps. לאחר מכן עצרנו לארוחת צהריים, למרות שההרגשה הייתה כמו ארוחה אחת מתמשכת של יומיים- בכל פינה היה מה לאכול... 

במחצית השנייה של היום הוצגו הכלים הבאים: Google docs, Google earth, Blogger ו-Google sites. בתום הצגת הכלים והדוגמאות הפדגוגיות התבקשו המשתתפים לבצע מיני עבודת חקר קבוצתית, וליישם את הכלים שלמדו במהלך היום. הקבוצות עבדו בחדוות יצירה מעוררת קנאה, והרכיבו תוצרים מדהימים. את הערב חתמנו בבר תל אביבי נחמד וכמובן עם ארוחת ערב...

בבוקר היום השני הגיעו המשתתפים עם כוחות מחודשים למרתון נוסף של רכישת כלים ורעיונות פדגוגיים. במהלך היום הוצגו הכלים: Google Lit-Trips, יישומי Google Chrome, הרשת +Google ו-Google Sketchup. בנוסף, התקיימו סדנאות מתקדמות על כלים, שהוצגו ביום הראשון של האקדמיה, ונחשפו פרוייקטים שהם תוצרים של שיתופי פעולה בין Google לבין גורמי חינוך ותרבות אחרים, כגון "יד ושם".

מאחר ואני מכירה את כל הכלים שנלמדו באקדמיה ואת מרבית הפונקציות החבויות בהם- הזדמן לי להשען אחורה, ולצפות מהצד במתרחש- חבורה נפלאה של פדגוגים, שגילו את הפוטנציאל בתקשוב החינוך, מקשיבים, מתנסים ונהנים מכל רגע. עם כל חשיפה של כלי או רעיון אפשר היה לחזות בזיק נוסף הנדלק בעיניהם. שמחתי לשמוע כל כך הרבה רעיונות יישומיים מתחומי תוכן שונים, ולחוש באינטראקציה המדהימה בין משתתפי האקדמיה. מורים מכל קצוות הארץ וממגזרים חברתיים שונים חברו יחד והיוו השראה זה לזה. 

אני חושבת שהכוח הגדול של האקדמיה של Google הוא ביצירת הקהילה הבינלאומית, המתוקשבת והאקטיבית הזו ובחיבור לשטח ולזירת ההוראה. מרבית המרצים שהדגימו את הכלים והפעילויות הפדגוגיות היו בוגרי המחזור הקודם, שהגיעו עם תובנות מהתנסותם וסיפרו על החוויות האישיות והמקצועיות שלהם. על אף העוצמה הטכנולוגית והמסחרית של Google אני חושבת שפרוייקט האקדמיה הצליח לחרוט על דגלו את המסר החינוכי החשוב של הטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה. החשיבה על כל פרט בתכנית, ההקפדה על המקצועיות ועל החיבורים החינוכיים הן שיוצרות, לדעתי, את הרצון של המשתתפים להמשיך לעשייה ענפה בשטח.

לסיכום- רעיון מבורך! כן יירבו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding