מבט חינוכי ממשקפי תלת מימד

במסגרת הקורס של פרופסור עמי וולנסקי נתבקשתי לקרוא את המאמר: "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית" שכתב פרופסור יין צ'אנג צ'נג. צ'נג הוא מנהל המרכז למחקר ולשיתוף פעולה בין-לאומי של מכון הונג קונג לחינוך. הוא גם עומד בראש מרכז דרום מזרח אסיה למנהיגות חינוכית ולאיכות בחינוך, ומשמש סגן נשיא אגודת דרום מזרח אסיה לחקר החינוך. המאמר שלו מציג חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי.
תלמידי בית הספר של המאה ה-21, או "הילידים הדיגיטליים" כפי שמכנים אותם בספרות המחקרית, זקוקים לאתגרים חדשים והכנה שונה לקראת תפקודם כבוגרים עצמאיים במאה זו, במיוחד כאשר מדברים על: long life learning"" (למידה לאורך כל שלבי החיים, בכל זמן ומכל מקום). צריך להכשיר את הלומדים לסוג זה של למידה, ולהקנות להם מיומנויות  מתאימות. לדברי צ'נג הפרדיגמה צריכה להשתנות מ-פרדיגמה מסורתית בעלת זיקה למקום ל-פרדיגמה משולשת חדשה. הטבלה הבאה מסבירה את ההבדלים בין השתיים:

הפרדיגמה החדשה תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל התלמידים, ואת התהליך התלת מימדי בחינוך, המורכב ממאפיינים אלו:
1.   גלובליזציה: חיבור של הקהילה לעולם. ביה"ס צריך לספק ללומדים שלו חיבור ל: "כפר הגלובלי", ולחנך את תלמידיו להעברה, סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות בין מדינות וחברות ברחבי העולם. כאן בולט בעיקר השימוש באינטרנט לתהליכי למידה ותקשורת עם מדינות אחרות.
2.   לוקליזציה: התחשבות בצרכי הקהילה המקומית. משמעות הלוקליזציה בחינוך היא לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליוזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה. שיתופי פעולה בית ספריים, מעורבות הורים וחשיבה על תכניות לימודים רלוונטיות לקהילה הבית ספרית- הם חלק מהדוגמאות לפיתוח הלוקליזציה בחינוך.
3.   התאמה אישית (אינדיבידואליזציה): התחשבות באינדיבידואליות של חברי הקהילה. הכוונה להעברה, סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות חיצוניים, כדי לענות על צרכיו של הפרט ותכונותיו. כאן המקום להתאים את הלמידה לאינטליגנציות והיכולות השונות של הלומדים. צ'נג כותב שהאינטליגנציה האנושית צריכה להיות תלוית הקשר, בהסתמך על תיאוריית טבע האדם בהקשרים חברתיים: בקונטקסט של הסביבה הטכנולוגית, הכלכלית חברתית, הפוליטית, התרבותית והלימודית של האלף החדש. בתור שכזו, אפשר לסווג את האינטליגנציה האנושית לשש אינטליגנציות מרובות תלויות ההקשר (CMIs), המפורטות בטבלה הבאה:
עפ"י צ'נג, החזון החדש של בית ספר בניהול עצמי צריך לתמוך בשינוי הפרדיגמה מחינוך מסורתי שקשור במקום לקראת חינוך משולש חדש, ולספק סביבת למידה משולשת בעלת תמיכה של טכנולוגיית מידע וסוגים שונים של יצירת קשרים מקומיים ועולמיים, במטרה לפתח את יכולת הלמידה העצמאית המשולשת של התלמידים ואת האינטליגנציות המרובות שלהם. צ'נג, לדעתי, הצליח לגעת בנקודות המרכזיות של הפדגוגיה החדשנית (על הגדרותיה המגוונות) ושל צרכי הלומדים במאה ה-21. התהליך המשולש שהוא מציע מאפשר יצירת קשרים ומיזוג עם העולם, בד בבד עם שמירת התרבות המקומית על ערכיה ומנהגיה. רק בצורה זו נוכל להפוך לכפר גלובלי, ועדיין לשמור על זהות הקהילות הקטנות והזהות האישית של כל לומד ולומד.


תגובות

  1. מאז שהטכנולוגיה השתלטה על העולם , גם החינוך השתנה מקצה לקצה. מורה שעומד בראש הכיתה ומעביר שיעור אוראלי זה כבר אאוט לגמרי. היום ילדים למדים בצורה איטנראקטיבית, עם סרטים, מחשבים, והמורה שם רק לשמור על הסדר.

    השבמחק
  2. כל מילה בסלע של היקום!
    אני תמיד אומרת שהחשיבה צריכה להיות גלובאלית ולא לוקאלית, רק ככה נוכל לשפר
    את עתיד ילדינו ואת עתיד הכדור שלנו.
    אהבתי את החיבורים שהבאת כאן, אין ספק שהחינוך של העתיד עוד הולך להפתיע את כולנו בענק.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding