יום שבת, 10 בספטמבר 2011

מה קורה בעולם התחתון...?

לאחרונה נתקלתי במאמר מדהים שהתפרסם בכלכליסט ומדבר על רשת של קורי פטריות שמתנהלת בדמיון לרשת האינטרנט. מדהים לקרוא כיצד האורגניזם המורכב הזה (שאנחנו רגילים לראות בסלט) מצליח לשלוט בעולם שמתחת לאדמה. כותב המאמר מצליח להכניס את הקוראים לנבכי המיסתורין של הפטריות עם דוגמאות רבות. דוגמא אחת נראתה לי רלוונטית ביותר לנושאי הבלוג:
"לבני אדם יש נטייה לחפש את מערכת ההפעלה, איזשהו צומת מרכזי שהכל זורם אליו וממנו", הוא אומר. "זה כנראה משהו שמגיע מהגנטיקה שלנו, לחפש את המנהיג שמקבל את ההחלטות. אבל בעולם הביולוגיה והפיזיקה, ואני חושב שגם בתחומים רבים אחרים, דברים לא עובדים ככה. האם לטוקיו יש מוח מרכזי? לאינטרנט? ... בעשורים האחרונים נחקרות התנהגויותיהם המתואמות של עדרים, נחילי חרקים, להקות דגים והולכי רגל במדרכות עמוסות. כל הקבוצות הללו מפגינות התנהגות מתואמת, כמעט כשל אורגניזם חי אחד, אך בלא תיאום, כוונה או כללים. לפי התיאוריה הזאת, ומקבילותיה בטבע, אותה "חוכמת המונים" או "אינטליגנציה עדרית" היא בינה שאפשר לייחסה רק למבנה הרשת עצמה, לא לאף אחד מהמוחות והתודעות שמרכיבים אותה.
האם ניחנו מלידה באותה "בינה עדרית", שהשכלנו ליישם כל כך טוב ברשת בשנים האחרונות? האם כלי הווב 2 הצליחו ליצור אלטרנטיבה למנהיגות מסורתית והצמיחו מנהיגות דיגיטלית חדשנית הנקראת "חכמת ההמונים"? ואולי רשת הפיטריות מוכיחה שהמנהיגות הדיגיטלית החדשה היא בעצם גילוי אבולוציוני של בינה בת מליוני שנים? הכתבה העלתה בי שאלות רבות ותהיות באשר לעולם החי והצומח. בעודי תוהה ומתחבטת הצצתי בטוקבקים לכתבה, ותגובה אחת קטנה הצליחה להחזיר אותי למציאות....

שיהיה שבוע טוב

יום שישי, 2 בספטמבר 2011

מחקר פעולה

במסגרת הקורס של ד"ר ליאת אייל נחשפנו לדרכי הערכה שונות ולחשיבה שונה על הערכת התלמידים, המתקיימת במערכת החינוך בישראל. בין השאר דיברנו גם על סוגי מחקר שונים. סוג אחד הוא מחקר פעולה, שמגיע מעולם ההדרכה והארגונים. מחקר זה נחשב, בעיניי, לאחת השיטות היותר טובות שמאפשרות מחקר מעמיק ורלוונטי, ומספקות תוצאות מרחיקות לכת.

מהו מחקר פעולה?
מחקר פעולה הוא סוג של מחקר רפלקטיבי בתחום החברה או החינוך, המבוצע ע"י המשתתפים-המפעילים בעצמם, על מנת לשפר את פעילותם בתהליך רציונאלי ועל מנת להבין את המצבים האישיים והחברתיים בהם מתקיימת ההתנסות.

אתם מוזמנים לצפות בסרטון אנימציה קצר, המפרט את שלבי מחקר הפעולה:


אז מדובר בעצם בשאלות מחקר שעולות מתוך השטח/ההתנסות. הגורמים המעורבים מתכננים פעולה שתשפר מצב מסוים, ומפעילים אותה על הסביבה. מאחר והמחקר הזה די אישי ומערב המון אלמנטים- הוא גם נוטה להשתנות ולשנות פנים וכיוונים במהלכו. בתרשים הבא ניתן לראות את מחזוריות מחקר הפעולה:


מחקר פעולה בחינוך:
מחקר פעולה מציע מהלך שבו מורים חוקרים (במשותף או באופן אינדבידואלי) את עבודתם. זהו איפוא מחקר יישומי שמטרתו לחולל שינוי ושיפור בעשייה החינוכית . במהלך זה המורים מגבירים את שיתוף הפעולה ביניהם, מפתחים ומחזקים את הדיאלוג בין התאוריה והפרקטיקה (הכהן וזימרן, 1999).

אני קוראת לכל איש חינוך בישראל לנסות ולשפר את סביבתו המקצועית באמצעות שימוש בתהליכי מחקר פעולה. בהצלחה!