דלג לתוכן הראשי

כלים טכנולוגיים גם בשירות הלומד המבוגר

כל מי שמכיר אותי יודע כמה אני נוטה לשווק כלים יישומיים ברשת, כאמצעי הוראה לטובת למידה משמעותית ומהנה יותר עבור התלמידים הצעירים. הפעם אני רוצה להתבונן ביישומים אלו דווקא מכובע הלומד המבוגר. אז כבר כתבתי כאן פעם איך הGoogle docs - שינה את אופן לימודיי האקדמיים: כתיבת מסמכים שבהם אני יכולה לצפות ולערוך אותם מכל מחשב המחובר לרשת, ואף לשתף ולעבוד יחד על אותו מסמך בו זמנית עם לומדים אחרים. גם שאר יישומי Google המהוללים הצליחו לשנות עבורי את תהליכי הלמידה, שאליהם הורגלתי במהלך השנים כתלמידה במערכת החינוך הציבורית. כעת אני רוצה להציג בפניכם יישום נוסף, שגם אותו אני משווקת למורים- mindomo. מדובר בכלי מיפוי, ארגון והצגת רעיונות/חשיבה/מושגים, או מה שהמורים שלי כינו: "שמש אסוציאציות", וכאן בגרסה המשודרגת... היישום הזה יכול לסייע בארגון חשיבה ומושגים באופן חזותי ואינטראקטיבי. ניתן להוסיף כמה אלמנטים שרק תרצו, ולשלב בתוכם סרטונים, תמונות, קישורים וטקסטים שונים. ניתן לעצב את המפה בצורה הנוחה לכם, לשמור אותה על המחשב או ברשת ואף לשתף אותה עם משתמשים אחרים. המפה הזו יכולה לסייע בחשיבה ראשונית על עבודת גמר לדוגמא, על נושא מסוים שעליו רוצים לכתוב, בארגון מאמרים, בכתיבת פרויקט וכו'.
כאן תוכלו לצפות בדוגמא למפת ארגון של כלי WEB2 שיכולים לשמש כמעשירי יכולות שפתיות. מי שיצר את המפה הוא משתמש צרפתי, אך ניתן להבין את הארגון גם מבלי לדעת צרפתית, ואף להגיע לכלים מעניינים (לצד כל כלי יש אייקון שמוביל לאתר בו ניתן למצוא אותו).
ודוגמא נוספת לכבוד חג המולד שחל היום, שיצר משתמש אחר- מיפוי של מתנות שוות שאפשר לקנות לאהובים.....
מקווה שתוכלו למצוא שימוש בכלי הזה, וליהנות ממנו כמו שאני נהנית.
חנוכה שמח!!!!

תגובות

  1. ערב טוב שיר,
    שמי איריס ואני לומדת לתואר שני במסלול ניהול וארגון מערכות למידה. במסגרת לימודי קורס "תקשוב ולמידה" של ד"ר גילה קורץ ניתנה לנו משימה להיכנס לבלוג ולכתוב תגובה. תוך כדי חיפוש נתקלתי בבלוג שלך, שערוך בצורה מושכת את העין וכתוב בצורה מעניינת שגורמת לקורא לרצות לקרוא עוד ועוד.
    במסגרת הקורס נחשפתי לדברים רבים שלא הייתי מודעת אליהם. הכלים שנמצאים ברשת הם מדהימים ויכולים לשדרג לאין ערוך את הלמידה ולהפוך אותה לאטרקטיבית ומעניינת יותר לתלמידים שלנו ואפילו לנו כמבוגרים :)
    בבלוג הנוכחי התייחסת לשני כלים שלא הכרתי עד עכשיו . רק לפני כחודש עברתי לgmail בהמלצת חברות ועכשיו אני מתחילה ללמוד אותו.
    לצערי , הדור הצעיר מתקדם בקצב מהיר בעוד אנחנו משתרכים קצת אחריו.
    תודה שהארת לי את הדרך וגרמת לי להפתח לדברים חדשים.
    בנוסף לכך, נכנסתי ליחידת הלימוד בנושא ניבים שהכנת עם חברותייך ונהנתי מכל רגע. אני בטוחה שכל תלמיד שיעבוד עם יחידת הלימוד ייהנה בדיוק כמוני ואפילו יותר.

    השבמחק
  2. איריס תודה על התגובה מחממת הלב. את מוזמנת לעקוב ולקרוא פוסטים נוספים שלי. שבוע טוב.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איך מרגישה למידה בקבוצות?

היום נכחתי במפגש מרתק, שאורגן על ידי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית בלוינסקי, ובראשו עומד ד"ר ישי מור. את המפגש הובילה יעל כהן, בוגרת תואר שני בחינוך וטכנולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד, Data scientist ויזמית חינוכית. יעל הציגה התנסות בסנסורים לטובת מחקר על למידה בקבוצות.

סנסורים/חיישנים הם למעשה מכשירים שממירים פרמטרים גופניים כגון: טמפרטורת גוף, לחץ דם, תנועות וכו' לכדי אותות חשמליים או אלקטרונים לשם מדידה, בקרה או העברת מידע למערכות אחרות. בימינו ניתן לתרגם אותות אלו גם לרגשות... סנסורים נמצאים בשימוש היום בעיקר בתחום העסקי והשיווקי, אך מתחילים לחלחל גם לעולם הלמידה. השילוב של סנסורים בלמידה מערב שורה של עולמות תוכן הבאים לידי ביטוי וביניהם: Neuroeducation, למידה התנהגותית, Data driven learning ,BI, Emotion technology ועוד.

Emotional data המתאפשר בשילוב טכנולוגיה הוא תחום שמתגבש מתוך ההבנה שמתפתחת בנושא רגש בלמידה- הספרות המחקרית מראה שרגשות חיוביים משפיעים לטובה על זכרון העבודה שלנו, על היצירתיות והגמישות המחשבתית, בעוד שרגשות שליליים משפיעים לרעה על הלמידה. מצב רוח טוב יכול להש…

איך בודקים למידה?

מדובר בשאלה שצפה ועולה באופן מתמיד. תיאוריות למידה ואמצעים דידקטיים רבים עומדים לרשותנו על מנת לוודא שהלומדים אכן הצליחו ללמוד, אך לעתים נדרש קצת סדר בבלגן. Mia MacMeekin "הרימה את הכפפה" ויצרה אינפוגרפיקה מעניינת, המכילה 27 דרכים לבדיקת למידה בקרב הלומדים. כל האפשרויות המוצעות מובילות לפעילות אקטיבית של הלומדים, וניתנות לבדיקה אופרטיבית על ידי המורה. כל הפעלים נמצאים גם בגלגל הטקסונומיה של בלום, אך במסמך שיצרה MacMeekinהם מעט יותר מכווני תוצר.

תרגמתי את המסמך ועיבדתי אותו מעט במצגת. את כל ההצעות לבדיקת למידה ניתן להכיל גם במפגשי למידה מסורתיים וגם כמובן באופן מתוקשב. אני מקווה שתמצאו אותו שימושי עבורכם... קישור למצגת.


רעיונות לסיכום מפגש למידה

סיכום מפגש למידה יכול לתרום לתהליך הלמידה במגוון אופנים, כגון: לסייע בהבחנה בין עיקר לטפל, לחזור על הפרטים החשובים שנלמדו, לסייע לזכור טוב יותר ועוד.
הסיכום מסייע למנהל המפגש לוודא אם יש צורך בחזרה נוספת והעמקה, ולתכנן את מהלך המפגש הבא. רצוי לעצור מספר פעמים במהלך מפגש הלמידה ולסכם בקצרה, ובסיום המפגש להקדיש זמן לפעילות סיכום  אקטיבית. כדאי לזכור, כי סיכום טוב הוא סיכום שמתבצע על ידי הלומדים בעצמם ולא על ידי מנהל המפגש/המורה... רצוי לסכם כל מפגש למידה, בין אם מדובר בשיעור בבית הספר או בהרצאה.




אנשים רבים נוטים לוותר על החלק המסכם, בעיקר בשל ניהול זמן לקוי, אך מומלץ להשאיר מספיק זמן לסיכום התכנים ורצוי לעשות זאת באופן מעניין ויצירתי (ובעיקר אקטיבי) במטרה לסכם באופן מיטבי.
לפניכם מספר רעיונות מעניינים שליקטתי לסיכום מפגש למידה. את רוב הרעיונות ניתן ליישם גם באופן מתוקשב באמצעות כלים שונים. אתם מוזמנים לספר לי האם אתם נוהגים להשתמש בחלק מהרעיונות, ולשתף אותי ברעיונות נוספים שאשמח להכניס לרשימה.