דלג לתוכן הראשי

ברוכים הבאים!

הבלוג הנוכחי מהווה חלק מתעודת הזהות המקצועית שלי כסטודנטית לתואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. ביומן הרשת הזה אתעד את תהליך הלמידה שלי החל מהסמסטר השני לתואר, ואכתוב רשמים ותובנות מהקורסים השונים העוסקים בתקשוב. כמובילת תקשוב אשמח לשתף קולגות בידע אותו אני רוכשת, כמו גם אחרים המתעניינים בתחום. אשמח לקבל תגובות על הפוסטים שלי ולהתעדכן בתכנים רלוונטים לתחום התקשוב.

בחרתי לפתוח את הבלוג בנסיון להבין מדוע כל כך חשוב לשלב תקשוב במערכת החינוך. כמורה במשרד החינוך, וכ: "ילידה דיגיטלית" שלמדה באמצעות חינוך קונבנציונלי, אני מוצאת את הטכנולוגיה כצורך אינטגרלי ממערכת החינוך. בעידן הפוסט-מודרני דמות הבוגר העתידי של מערכת החינוך היא נושא מרכזי. בעוד שבעבר דמות הבוגר הייתה די צפויה וביטאה קונצנזוס חברתי מוגדר, בעידן הפוסט-מודרני המצב שונה. דמות הבוגר של מערכת החינוך היא תסריט על חיי העתיד, שיתבטא בתכנים הלימודיים שבית הספר מקנה, בשיטות ההוראה, בטכנולוגיות ההוראה, במיומנויות ובערכים שהחינוך מכוון אליהם. אם כך, יישום רעיונות הפדגוגיה החדשנית במערכת החינוך, לצד רעיונות השאובים מן הפדגוגיה המסורתית, יכולים לסייע לגיבוש מטרות-על ממוקדות, שיועילו לפיתוח דמות הבוגר הרצויה.

במקביל לידע, התלמידים רוכשים מיומנויות רלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21 (מיומנויות המאה ה-21). ההוראה צריכה להיות מותאמת להטרוגניות התלמידים, לשבור מחיצות בין העולם שמחוץ לבית הספר לבין העולם שבתוך בית הספר, ולעשות שימוש ככל שניתן בטכנולוגיה כדי לקדם את תהליכי ההוראה הן ברמה הפדגוגית והן ברמה האדמיניסטרטיבית. בנוסף לתכנית הלימודים הבסיסית, התלמידים צריכים לפתח ידע ומיומנויות הנדרשים לתפקוד מיטבי במאה ה-21 תוך שימוש מושכל בטכנולוגיה. כמחנכי דור טכנולוגי עלינו לחזק את יכולות התלמידים ולמנף אותן, ולאמץ גישה רלוונטית לעולם בו הם חיים.

בחרתי לשתף אתכם בסרטון קצר מ: youtube, הסוקר את התפתחות הטכנולוגיה בחינוך לאורך השנים ועד למאה ה-21.




 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איך מרגישה למידה בקבוצות?

היום נכחתי במפגש מרתק, שאורגן על ידי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית בלוינסקי, ובראשו עומד ד"ר ישי מור. את המפגש הובילה יעל כהן, בוגרת תואר שני בחינוך וטכנולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד, Data scientist ויזמית חינוכית. יעל הציגה התנסות בסנסורים לטובת מחקר על למידה בקבוצות.

סנסורים/חיישנים הם למעשה מכשירים שממירים פרמטרים גופניים כגון: טמפרטורת גוף, לחץ דם, תנועות וכו' לכדי אותות חשמליים או אלקטרונים לשם מדידה, בקרה או העברת מידע למערכות אחרות. בימינו ניתן לתרגם אותות אלו גם לרגשות... סנסורים נמצאים בשימוש היום בעיקר בתחום העסקי והשיווקי, אך מתחילים לחלחל גם לעולם הלמידה. השילוב של סנסורים בלמידה מערב שורה של עולמות תוכן הבאים לידי ביטוי וביניהם: Neuroeducation, למידה התנהגותית, Data driven learning ,BI, Emotion technology ועוד.

Emotional data המתאפשר בשילוב טכנולוגיה הוא תחום שמתגבש מתוך ההבנה שמתפתחת בנושא רגש בלמידה- הספרות המחקרית מראה שרגשות חיוביים משפיעים לטובה על זכרון העבודה שלנו, על היצירתיות והגמישות המחשבתית, בעוד שרגשות שליליים משפיעים לרעה על הלמידה. מצב רוח טוב יכול להש…

איך בודקים למידה?

מדובר בשאלה שצפה ועולה באופן מתמיד. תיאוריות למידה ואמצעים דידקטיים רבים עומדים לרשותנו על מנת לוודא שהלומדים אכן הצליחו ללמוד, אך לעתים נדרש קצת סדר בבלגן. Mia MacMeekin "הרימה את הכפפה" ויצרה אינפוגרפיקה מעניינת, המכילה 27 דרכים לבדיקת למידה בקרב הלומדים. כל האפשרויות המוצעות מובילות לפעילות אקטיבית של הלומדים, וניתנות לבדיקה אופרטיבית על ידי המורה. כל הפעלים נמצאים גם בגלגל הטקסונומיה של בלום, אך במסמך שיצרה MacMeekinהם מעט יותר מכווני תוצר.

תרגמתי את המסמך ועיבדתי אותו מעט במצגת. את כל ההצעות לבדיקת למידה ניתן להכיל גם במפגשי למידה מסורתיים וגם כמובן באופן מתוקשב. אני מקווה שתמצאו אותו שימושי עבורכם... קישור למצגת.


רעיונות לסיכום מפגש למידה

סיכום מפגש למידה יכול לתרום לתהליך הלמידה במגוון אופנים, כגון: לסייע בהבחנה בין עיקר לטפל, לחזור על הפרטים החשובים שנלמדו, לסייע לזכור טוב יותר ועוד.
הסיכום מסייע למנהל המפגש לוודא אם יש צורך בחזרה נוספת והעמקה, ולתכנן את מהלך המפגש הבא. רצוי לעצור מספר פעמים במהלך מפגש הלמידה ולסכם בקצרה, ובסיום המפגש להקדיש זמן לפעילות סיכום  אקטיבית. כדאי לזכור, כי סיכום טוב הוא סיכום שמתבצע על ידי הלומדים בעצמם ולא על ידי מנהל המפגש/המורה... רצוי לסכם כל מפגש למידה, בין אם מדובר בשיעור בבית הספר או בהרצאה.




אנשים רבים נוטים לוותר על החלק המסכם, בעיקר בשל ניהול זמן לקוי, אך מומלץ להשאיר מספיק זמן לסיכום התכנים ורצוי לעשות זאת באופן מעניין ויצירתי (ובעיקר אקטיבי) במטרה לסכם באופן מיטבי.
לפניכם מספר רעיונות מעניינים שליקטתי לסיכום מפגש למידה. את רוב הרעיונות ניתן ליישם גם באופן מתוקשב באמצעות כלים שונים. אתם מוזמנים לספר לי האם אתם נוהגים להשתמש בחלק מהרעיונות, ולשתף אותי ברעיונות נוספים שאשמח להכניס לרשימה.