LEARN, UNLEARN, RELEARN

על אף שכולנו נולדים עם רצון עז ללמוד ועם סקרנות אינסופית, איכשהו לאורך החיים רבים מאיתנו מאבדים את התשוקה ללמוד... אחת הסיבות המרכזיות היא שאנשים נוטים לדבוק במה שהם יודעים ולהימנע ממצבים או אתגרים שבהם הם עלולים להתאמץ מדי או חלילה לטעות וכך הם נשארים בעולם הבטוח והנוח שלהם. אבל העולם הזה מוגבל ומסוכן- כשכל אחד יכול לעבוד מכל מקום הגבולות נעלמים ובריכת הכישרונות העולמית הופכת לעמוקה יותר. במצב כזה היכולת להסתגל לשינויים באופן יזום היא זו שתכריע את ההתקדמות שלנו בקריירה. בעולם שצועד בהתמדה ובמהירות קדימה- למידה היא תהליך מתמשך ומסע לכל החיים. 

אנשים שמוצאים הזדמנויות בסביבה משתנה ומצליחים לשגשג הם אלה שמחפשים אותן באופן פעיל ומתמשך ויודעים איך ללמוד. אבל זה כבר לא מספיק. בעידן רשתי שבו הידע זורם כמו מים והופך ללא רלוונטי או לא מספיק מדוייק במהירות האור- אנחנו לא יכולים רק ללמוד. אלווין טופלר הנהדר תיאר כבר בשנות ה-70 בספרו FUTURE SHOCK מעגל למידה תמידי שאנחנו מוכרחים להיות בו על מנת להתפתח מקצועית. המעגל מורכב משלושה שלבים:
  1. LEARN
  2. UNLEARN
  3. RELEARN

פרט לשלב הלמידה שחשיבותו ברורה, יש חשיבות גדולה גם לוויתור על מה שכבר אינו נכון, רלוונטי או מועיל. אנחנו קולטים כל הזמן ידע חדש ומיומנויות נוספות, אבל במקביל אנחנו גם מוכרחים להיפרד מתיאוריות או מיומנויות שכבר לא רלוונטיות או לא מתאימות לידע החדש שנוצר בעולם. רק לאחר שנבצע את פעולת הפרידה האקטיבית נוכל להגיע לשלב השלישי שהוא חיווט מחודש של הרעיונות והקשרים במוח ולמידה מחודשת. הלמידה המחודשת קורית ברגע שהלומד מרענן את המוח, מרפה מתפיסות מיושנות ומאמץ מושגים חדשים. התהליך הזה דורש תשאול מתמיד, ערעור הנחות מושרשות, אתגור פרדיגמות ובחינה מתמשכת של מה שרלוונטי כעת בתפקידך/בתעשייה שלך/בקריירה שלך/בחיים שלך...

המטרה של אנשי פיתוח למידה היא להציע לעובדים את המרחב והגמישות שיאפשרו להם להסיר את הישן והלא רלוונטי ולרדוף ללא הרף אחר החדש והמותאם. זה נעשה קל יותר כשלומדים ברשת רחבה יותר של בעלי תפקידים דומים, מכיוון שאז ניתן ללמוד זה מזה ולשתף את הידע עם קהילה גדולה. כדי להצליח בעידן שלנו עובדים חייבים להיות במצב הסתגלות מתמיד וללמוד בזריזות. זריזות למידה היא שם המשחק. 

מצרפת את הציטוט הרלוונטי מתוך הספר של אלווין טופלר, ובו נמצא גם משפט המחץ שבו הוא טוען כי האנאלפביתים של העידן הזה הם לא מי שאינם יודעים קרוא וכתוב אלא מי שאינם יודעים ללמוד, לשכוח מה שלמדו וללמוד מחדש. 

"By instructing students how to learn, unlearn and relearn, a powerful new dimension can be added to education. Psychologist Herbert Gerjuoy of the Human Resources Research Organization phrases it simply: ‘The new education must teach the individual how to classify and reclassify information, how to evaluate its veracity, how to change categories when necessary, how to move from the concrete to the abstract and back, how to look at problems from a new direction—how to teach himself. Tomorrow’s illiterate will not be the man who can’t read; he will be the man who has not learned how to learn". 






 

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding