הכלים הכי שימושיים בעולם הלמידה - הרשימה של Jane Hart

ג'יין הארט מפרסמת כבר משנת 2007 בכל שנה את רשימת הכלים הכי שימושיים בעולם הלמידה. הרשימה העדכנית שלה פורסמה ב-1.9.20 והיא מתבססת על סקר של מעל 2,000 משתתפים מ-45 מדינות. 59% אחוז מהם מגיעים מארגונים עסקיים למיניהם ו-41% מעולמות החינוך (בעיקר אקדמיה ולמידת מבוגרים). השנה זה כמובן מעניין במיוחד כי הרשימה מספקת לנו מבט ייחודי על האופן בו אנשים לומדים ומלמדים בתקופה האחרונה עם הגעת הקורונה. הכלים מקוטלגים לפי קטגוריות שונות וניתן לראות ברשימה באיזו קטגוריה נמצא כל אחד מהכלים. 

אז מה ברשימה?

 

יוטיוב שומרת על מקום הכבוד שלה בראש הטבלה זו השנה החמישית ברציפות. וידאו בלמידה זה טרנד חזק כבר מספר שנים, ונראה שאנשים משתמשים בווידאו כמרכיב אקוטי בלמידה. גם הרשתות החברתיות הפופולריות כמו טיקטוק מקדשות את הווידאו, ואני מאמינה שהווידאו פה כדי להשאר עוד הרבה שנים. אנחנו נראה איך הטרנד הזה משתכלל והופך להיות חלק בלתי נפרד מהלמידה של כולנו במגוון תצורות ושילובים של טכנולוגיות נוספות בתוכו.

 

זום, הפלא ופלא, קפצה למקום השני ברשימה. אני משתמשת בזום כבר 6 שנים בתהליכי למידה ונהנית מהיכולות הפנומליות שלה, אבל התקופה הזו הוכיחה לי עוד יותר כמה זום יודעת להיות קשובה ללקוחות ולצרכי השוק ולהשתנות באופן תכוף ואג'ילי ובמקצועיות מעוררת הערצה. זה ממש מרגש אותי לראות את ההתפתחות שלה, ואני מאמינה שבשנה הקרובה נראה עוד התפתחויות מעניינות בזירה הזו. ותכלס? זום זו הטכנולוגיה שאיכשהו איפשרה לחיים שלנו להימשך בצורה כמה שפחות משובשת... יש לי גם הרבה ביקורת על האופן בו משתמשים במערכות סינכרוניות כמו זום בארגונים, במערכת החינוך ובאקדמיה אבל אני מאמינה שזה יילך וישתפר ככל שאנשים ייחשפו יותר לתצורות למידה א-סינכרוניות ויבינו כיצד נכון לשלב בין השניים. 

 

אחרי זום, במקום השלישי ברשימה מופיעה אופציית החיפוש של גוגל. כן, כן. Google Search הוא בעצם חלון ללמידה רשתית. מכאן הכל מתחיל, וחשוב לדעת מה לחפש ואיך לחפש כדי להגיע לתוצאות מספקות ובמהירות ולכן ברור מאוד כיצד הוא הגיע למקום המכובד הזה. המקום הרביעי שייך ל-Power Point האלמותית. על אף המתחרים, הראויים בהחלט, PPT היא אהובת לבי הנצחית ואני יודעת שהרבה מחבריי בעולם הלמידה שותפים לתחושה הזו. Teams של מייקרוסופט קפצו למקום החמישי ובצדק רב, ואת השאר תוכלו לראות ברשימה של ג'יין. 

 

מגמה מעניינת היא הכניסה של ה- Whiteboards או הלוחות הלבנים השיתופיים. מדובר בקטגוריה ותיקה, שקיבלה השנה הזדמנות לפרוח. שלושה כלים שנכנסו ראשונה לרשימה של ג'יין נמצאים בקטגוריה הזו: Mural, Miro ו- MS Whiteboard. שלושתם כלים נהדרים שמאפשרים לקיים סדנאות מורכבות מרחוק על גבי קנבס שיתופי עם מגוון גדול של אינטראקציות קבוציתיות כמו כתיבה, שיתוף מדיה, מיון, הצבעה ועוד. 

 

עוד נקודה מעניינת- לינקדאין מקדימה את טוויטר לראשונה ברשימה כרשת חברתית מובילה בלמידה ומגיעה למקום ה-8. החיבור בין רשתות חברתיות ללמידה הולך וצובר תאוצה, וזה משמח אותי מאוד כי אני מאמינה גדולה בכוח שיש לרשתות האלו להציע לנו. מדובר בכלי למידה שהתכנים בו מתעדכנים במהירות מטורפת, ברגע אחד אפשר להבין מה רלוונטי ומה כבר פחות, להשתתף בקבוצות ייעודיות, לקיים דיונים עם אנשים מרחבי העולם וכמובן היופי של ההשטחה שמייצרת הרשת- ברגע אחד אתה יכול להתחיל לשוחח עם מומחים בעלי שם עולמי מהצד השני של הכדור. הלמידה הרשתית היא עתיד הלמידה, ואני מרגישה שבתקופה הקרובה נראה האצה של התהליכים האלו. אני גם שמחה לראות שישנם הרבה כלים מעולם ניהול הפרוייקטים שנמצאים ברשימה של ג'יין וגם כלים חדשים שנסמכים על AI (בינה מלאכותית). אני רוצה לקוות שבשנים הקרובות הרשימה הזו תכיל הרבה יותר כלים מהקטגוריה הזו כי אז באמת יגיע שינוי משמעותי באופן שבו הטכנולוגיה תשתלב בתהליכי למידה.

 

אני חייבת להודות שבדרך כלל קצת קשה לי עם הרשימות של ג'יין... אני תמיד מרגישה שהקיטלוג שלה דיכוטומי מדי ושחסרה לי ההבחנה המוקפדת יותר בין הקהלים השונים שמשתמשים בכלים הללו (K-12, אקדמיה, למידה פנים ארגונית, CS וכו'), אבל השנה אני מרגישה שהגבולות היטשטשו בגלל כל מה שקורה כעת. אנחנו מדברים על התפוצצות אקספוננציאלית גם בזירה של טכנולוגיות הלמידה, ולכן הרבה יותר נוח לי השנה לאמץ את הרשימה הזו ולהתייחס אליה כמקור חשוב ומשמעותי. 





 

 

 

 

 

 

 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding