תיאוריית הצרכים של מאסלו ולמידה אונליין

אני מקווה שאתם יושבים כי המשפט הבא כנראה יערער לכם חתיכת תובנה מושרשת- מאסלו לא בנה פירמידה.
על אף שהפירמידה לא הופיעה גם ביצירותיו הידועות ביותר, פירמידת הצרכים האייקונית של אברהם מאסלו היא אחד המודלים הויזואליים המפורסמים בפקולטות למדעי החברה. בבסיס הפירמידה נמצאים צרכים פיזיולוגיים, ובראשם מימוש עצמי או התעלות עצמית. בדרך נמצאים הצרכים לבטיחות, שייכות, אהבה והערכה. קשה למצוא הוכחות לכך שהוא אי פעם ייצג את התיאוריה שלו כפירמידה. נהפוך הוא- ברור מכתביו שהוא דווקא ממש לא ראה את תיאוריית הצרכים שלו כמו משחק וידאו שבו אתה מסיים שלב אחד ורק אז עובר לשלב הבא ולא חוזר שוב לשלבים הקודמים. הוא הבהיר שאנחנו תמיד הולכים הלוך ושוב בין השכבות ושאפשר להתמקד במספר צרכים בו זמנית. גם הסדר בו מופיעים הצרכים אינו קבוע. זו גם הסיבה שהפירדמידה היא ממש לא ייצוג טוב של היררכיית הצרכים של מאסלו, והיא זו שהובילה לביקורות לא הוגנות על התיאוריה (למשל שאנשים מונעים לספק רק צורך אחד בכל פעם, או שלכל בני האדם יש בדיוק את אותם הצרכים וכולם בסדר עדיפות זהה). אוקי, אז אם מאסלו מעולם לא בנה את הפירמידה האיקונית שלו- מהיכן היא הגיעה? יש כמה מקורות שתיארו משהו דומה לפירמידה, אבל מי שהתחיל לגלגל את כדור השלג הזה הוא ככל הנראה צ'רלס מקדרמיד, פסיכולוג אמריקאי ששרטט את הפירמידה במאמרו מ- 1960 'איך כסף מניע גברים'. מעבר לזה אם יש משהו שסטודנטים זוכרים זו פירמידה- זה מושך אינטואיטיבית, קל לזכור ונראה נהדר ב- PowerPoint. לומדים אוהבים את זה, כותבים ומוציאים לאור מתחברים לזה והרי לכם פייק ניוז משובח בן שנים רבות.

כנראה שהדימוי הטוב ביותר לייצוג תיאוריית הצרכים של מאסלו הוא סולם, כזה שניתן להעלות ולרדת בו ולהיתמך בו-זמנית במספר שלבים, כלומר צרכים. מאסלו דיבר על מספר צרכים אוניברסליים:

  • צרכים פיזיולוגיים/ביולוגיים- תנאי הישרדות בסיסיים כמו אוכל, שינה, שתייה, חום וכו'.
  • תחושת ביטחון ובטיחות- הבנה כללית של יום המחר ורצון להפחית את הפחד מסכנות שאורבות לנו.
  • תחושת שייכות ורצון להיות נאהבים- משפחה, חברים, יצירת קשרים, מערכות יחסים ואינטימיות.
  • יכולת הערכה עצמית- הצורך להרגיש חיוניים בעולם, לקבל כבוד והכרה מהסביבה על פועלנו.
  • מימוש עצמי- מימוש הפוטנציאל האישי הספציפי לכל אדם. היכולת שלנו לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר שאנחנו יכולים. השלב הזה מכונה בכתבים מסויימים של מאסלו התעלות עצמית- כלומר לצאת מהגבולות שהוכתבו לנו עלי ידי האישיות שלנו/המשפחה/המדינה/התרבות שלנו ולהגדיר מחדש מהו העצמי שאליו אנחנו רוצים להגיע ואותו לממש.
אם נסתכל רגע על לומדים, וזה ממש לא משנה אם הם לומדים במערכת החינוך, באקדמיה או בארגונים- כולם זקוקים לסיפוק כלל הצרכים בתיאוריה של מאסלו על מנת להיות בשלים לתהליכי למידה. זה נכון לימי טרום קורונה אבל בולט עוד יותר היום. כשאנחנו טרודים בדאגות בריאותיות וכלכליות, כשלא ברור לנו מה יהיה מחר וכשתחושת הביטחון שלנו הולכת ויורדת מיום ליום, כשחסרים לנו משאבים כמו מחשב/אינטרנט/מקום פיזי נעים ונוח וכו' - אין סיכוי שנוכל להיות פנויים ללמידה משמעותית. מצד שני, יש כאן גם הזדמנות להסתכלות דו כיוונית- למידה יכולה להשפיע על חלק מהצרכים בתיאוריה, לדוגמה: למידה מאפשרת התפתחות מקצועית והסבה ממקצוע פחות רלוונטי לתקופה הזו למקצוע אחר וכך למלא את צרכי הביטחון. למידה של כשירויות ספציפיות הקשורות ל-SOCIAL EMOTIONAL LEARNING יכולה להשפיע על צרכים הקשורים להערכה או לשייכות. למידה רשתית או פיתוח קשרים חברתיים עם אנשים מתרבויות שונות או אזורים שונים יכולה לסייע לנו להגדיר את העצמי שאותו נרצה לממש.

שואלים אותי הרבה לאחרונה מהם החסמים הגדולים של מערכת החינוך שצריך לפצח על מנת לצלוח את תקופת הקורונה בצורה יעילה. איך עוזרים למורים ללמד מרחוק ואיך עוזרים לתלמידים ללמוד מרחוק? התשובה שלי היא שמדובר במכלול של צרכים שצריך לתת עליהם מענה והתיאורייה של מאסלו נוגעת בכולם. אי אפשר ללמד מרחוק מבלי להתייחס לתנאים הפיזיים הספציפיים של כל אחד מהלומדים שלנו. אי אפשר ללמד מרחוק מבלי להתייחס לצרכים הפסיכולוגיים והרגשיים-חברתיים של הלומדים שלנו ובטח שאי אפשר ללמד מבלי להתייחס לפוטנציאל של כל אחד מהלומדים שלנו ולאופן שבו הם רוצים לממש אותו. כל תכנית שכוללת למידה מרחוק (ולמידה בכלל) חייבת להתייחס לכלל המימדים הללו ולתת מענה לכולם במידה זו או אחרת.



 

תגובות

  1. אהבתי את הדו-כיווניות, העובדה שלמידה מותאמת ומשמעותית יכולה לספק חלק מהצרכים הבסיסיים של הלומדים. תודה!

    השבמחק
  2. נפלא... האדפטציה של המודל שאת מציעה יושבת 'בול' על האדפטציה האישית שלי לתקופה הזויה זו.. תודה 😊

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סליחה, איך מגיעים לאזור הלמידה?

רעיונות לסיכום מפגש למידה

בואו נמריא מה- Onboarding